|
Pers, TV en reclame Tsjechoslowaakse wolfhonden in de pers, reclame, video clips en TV (die zichzelf of wolven spelen), artikelen en programma's over het ras... |
|
Thread Tools | Display Modes |
16-07-2002, 21:18 | #1 |
Junior Member
|
Interessant artikel
http://www.saarlooswolfhonden.nl/pub...tikel_nrc.html
Bovenstaand artikel gelezen op de website van de Nederlandse rasvereniging. Hier heb ik toch een aantal vragen over die misschien hier beantwoord kunnen worden: - Is het gedrag van een Tsjech wel zo anders dan van een Saarloos? Ik heb uit de yahoo CSV lijst begrepen (inmiddels opgeheven) dat dit zeker niet het geval hoeft te zijn. Sterker nog: ik heb begrepen dat ongeveer de helft een vergelijkbaar gedrag met de Saarloos toont. De andere helft is vrijer (ervan uitgaande dat de saarloos geen vrije exemplaren kent ). - is er bewijs dat Tsjechen en Saarloosen door elkaar gefokt worden (ik weet dat er geruchten zijn)? Als er al bewijs is, waarom wordt dit bewijs dan niet gebruikt om de raad in te lichten? - Stel dat beide rassen door elkaar gefokt worden, wat is de reden dat beide honden door elkaar gefokt worden? Beide rassen zijn immers verschillend in vooral gedrag (zegt in ieder geval het artikel). De één kiest juist voor de saarloos vanwege zijn gedrag, de ander voor de Tsjech. Ik zie zelf geen reden waarom beide rassen door elkaar gefokt zouden moeten worden. Sterker nog: bij de Saarloos komt PRA voor en vormt dus een risico voor de Tsjech (vice versa voor HD). Met vriendelijke groet, Roy. |
16-07-2002, 22:00 | #2 |
Member
|
Interessant artikel
Hallo Roy,
Je snijdt hier een heel delicate kwestie aan. In eerste instantie was een Saarloos ook niet terughoudend en schuw want in de tijd dat Leendert Saarloos fokte, heeft hij heel sterk op het karakter geselecteerd. Er zijn foto's en films waarop te zien is, dat deze honden toen ook pakwerk deden. Naar zover mijn informatie strekt, is er in de beginjaren 60 een nieuwe wolf ingebracht, die verantwoordelijk is voor de gedragsverschijnselen zoals ze nu zijn. De Saarloos is voor het grootste deel dus terughoudend tot op het schuwe af. Dit gedrag mag een tsjech in eerste instantie niet vertonen want deze is gefokt om het uithoudingsvermogen van de duitse herder dus op te vijzelen maar de werkdrift van de duitser moest blijven overheersen. de Tsjech kan wel terughoudend zijn maar in het algemeen is hij vrijer dan een Saarloos. Wat betreft het "bewijs" dat deze rassen door elkaar worden gekruist, ligt dat wat anders. Er zijn exemplaren waarbij DNAbloedtest is afgenomen omdat men er niet zeker van was, dat het een echter Saarloos of Tsjech zou zijn. Helaas hebben deze geen resultaat gehad maar zijn er wel waarschuwingen uitgedeeld door de Raad van Beheer. De Raad is inmiddels wel op de hoogte van deze vermoedelijke kruisingen. Een reden om deze beide rassen door elkaar te kruisen zou zijn, om de Saarloos dus wat meer zelfvertrouwen te kunnen geven met als ruggesteuntje de Tsjech, zodat het uiterlijk verschil heel klein blijft maar het karakter verbeterd. Wat betreft PRA, ja dat is inderdaad geconstateerd bij de Saarloos en vormt dus een bedreiging wanneer beide rassen gekruist zouden worden want dan zijn we nog niet jarig. Tot op heden komt het in de duitse herderwereld zeer sporadisch voor dus zou je van die kant geen bedreiging daarvoor hoeven te duchten. Dan zou het dus van de Wolvenkant moeten komen maar zover ook daar mijn gegevens strekken is dit zeer onwaarschijnlijk. Wat de HD betreft ligt dat iets anders. Toen de eerste kruisingen werden gedaan tussen duitse herder en wolf, wist men eigenlijk van HD en rontgen niet zoveel af. De Duitse herder was het eerste ras dat daarnaar onderzoek heeft gedaan en is in de beginjaren 60 daarmede begonnen op vrijwillige basis. Nu moeten alle honden waarmee men als serieuze fokker wilt fokken, eerst gerontged zijn voordat aan alle andere activiteiten van de africhting/fokkerij kan worden deelgenomen. Dus waar ligt de genetische drager van deze eigenschap. En dat is er niet een maar vele. Als het er een was, dan was deze er gauw genoeg uitgefokt. maar helaas.Dat kan bij de duitser zijn maar ook bij de wolf,. Inmiddels is dus zo'n kruising geweest en daarmede is verder gefokt. Dan heb je al problemen in de eerste generaties waar je eigenlijk niet vanaf komt zomder zeer streng te selecteren met fokdieren en dan nog is het er niet uit te halen want milieufaktoren spelen ook een zeer grote rol Ik hoop, dat ik je een antwoord op je vragen heb kunnen geven. Wil je meer weten, mail even, Letty |
16-07-2002, 22:33 | #3 |
Junior Member
|
Interessant artikel
Bedankt voor je snelle reactie, Letty!
Ik weet dat ik hiermee een delicate kwestie aansnijdt . Ik had alleen het gevoel dat het bovenstaande vooral bij de Saarlooswolfhonden een delicate kwestie was. Tot mijn verbazing blijkt uit het NRC artikel dat het ook bij de Tsjech speelt! Bovendien heb ik ook een artikel van M. Saarloos gelezen over de verschillen tussen beide rassen en weet inmiddels ook dat Saarloosen zich vroeger gedroegen zoals de Tsjech zich nu gedraagt (was dat misschien ook niet de bedoeling van Leendert om zo'n type "superhond" te creëren?). Zie verder in jouw tekst. |
17-07-2002, 08:23 | #4 |
Junior Member
|
Interessant artikel
Hallo Roy,
in het begin waren ook de honden van L. Saarloos vaak schuw,alleen selecteerde hij er noga streng op,zodat de vrijere overbleven,die er tegenwoordig ook zat tussen zitten hoor. In de 2e wereld oorlog wilde de duitsers zijn honden hebben,toen zijn alle honden weggevlucht en hoefde ze niet meer want daar hadden ze niks aan,honden die bang waren voor vreemde.Er wordt verteld dat het kwam door het schieten wat ze deden ,maar dat is volgens mij niet de hoofdzaak geweest,want de ervaring van meerdere mensen met SWH's is dat ze behoorlijk schotvast zijn uit zichzelf. En ik wil niet vervelend zijn,maar ook Marijke heeft de meeste verhalen uit overlevering,want die was er in het begin ook niet bij. Trouwens als je kijkt wat L. Saarloos allemaal heeft gekruist ,was dat volgens mij gewoon een hobby,van alles kruisen en dan maar kijken wat eruit komt.Tegenwoordig zijn daar jammer genoeg voor sommige mensen allemaal regeltjes en wetten voor(zeker in nederland en omliggende landen)zodat ze deze hobby niet kunnen uitvoeren . Sommige zullen dus kruisen om het karakter te veranderen,ik zou zeggen neem dan een ander ras,of selecteer op karakter,maar dit is een probleem want er zijn te weinig Saarlozen. Ik weet dus niet zo goed hoe het bij de Tsjech gesteld is,daar heb ik me te weinig in verdiept,wat me wel is opgevallen,dat als ik een mooie hond zie en ik ga kijken naar de afstamming,het vaak vrij veel in/lijn teelt is.Dit is dus het gevaar bij de meeste rassen,je krijgt vaak hele mooie honden uit een smalle basis en die worden vaak gebruikt voor de fok,door mensen die niet verder kijken.Als ze gezond zijn is het niet erg,zit er een fout gen in dan ga je op een bepaald moment het schip in. Een gen kan trouwens ook door mutatie veranderen en fout worden. Er is trouwens wel PRA bij een Rode wolf geconstateerd. Groetjes Christa |
|
|