|
Honden shows Onze show successen, hoe je een Tsw kunt voorbereiden, hoe hem te showen... |
|
Thread Tools | Display Modes |
21-09-2008, 10:39 | #101 |
Non active.
|
Ik weet dat je als vereniging zijnde , met de keurmeester kan bespreken wat je als vereniging graag zou willen zien .
En ik ben geduldig, en wacht voor de "rest" gewoon de vergadering af . Want zoals je zegt; Het blijft mensenwerk . Groette Martine.
21-09-2008, 10:50 | #102 |
n00b
|
Hoi Martine,
Bedankt voor de tip... Maar zou toch graag willen weten welke keurmeesters je in je eerste stukje bedoelde. Dus wacht a.u.b. niet af maar geef ze even door. Nu kunnen ze misschien nog benaderd worden voor volgend jaar. Als je wacht tot de ALV is het waarschijnlijk te laat. Ps. "de vereniging" zijn niet alleen bestuursleden maar ook de leden zelf. groetjes, Barry
21-09-2008, 11:12 | #103 |
n00b
|
Moet heel eerlijk bekennen dat ik gisteren geen abnormaal magere honden heb kunnen ondekken. Maar ik zal de foto's van gisteren nog even bekijken...
21-09-2008, 11:47 | #104 | |
Junior Member
|
Quote:
@ Martine: "Dat "DITO PERSOONLIJKHEID" staat bij jouw doggie er voornamelijk naast" : Mijn doggie noopt mij tot dergelijk gedrag en ik probeer dat dan uit te leggen als een poging tot samenspel tussen baas en hond waarbij de weerbarstige praktijk dan is dat doggie probeert eigen gang te gaan en baas hem vervolgens staat toe te brullen als een bootwerker
21-09-2008, 12:16 | #105 | |
n00b
|
Quote:
Ik zag gisteren wel dat de Fransen duidelijk meer gewend zijn shows te lopen dan menig nederlander als je puur kijkt naar de manier waarop ze de honden voorbrachten. Netjes het touwtje strak en een handje in de lucht om de hond zijn aandacht te trekken.. Als niet showmens zoals ik denk je dan meteen, wat een overdreven gedoe.. hehehe.. maar het werkt klaarblijkelijk wel..
21-09-2008, 13:29 | #106 |
Senior Member
|
mbt showen:
Gisteren was in de verschillende ringen duidelijk te zien, dat er naast ervaren showmensen ook mensen stonden die het leuk vonden om eens een keer hun hond op een clubmatch uit te brengen Sommige honden kenden zo'n showgebeuren al, werden uitstekend voorgebracht (wat je daar als leek dan ook maar van mag vinden! )en lieten zich daardoor ook veel beter beoordelen door de keurmeester. Voor andere honden en bazen was alles nieuw, waardoor hond en baas onzeker waren en dat was dan ook in de hele presentatie te zien. (Sommig eigenaren hadden bv grote moeite om de tanden van de hond goed te laten zien) Ondanks de gemoedelijke sfeer en de keurmeester die de tijd nam om eigenaren op hun gemak te stellen, zal ook op een clubmatch een hond die beter voorgebracht wordt zich ook beter profileren en daardoor vaak hoger geplaatst worden. En natuurlijk is nooit iedereen het eens met de plaatsing van een keurmeester. (ik ook niet!) Maar een plaatsing blijft altijd een persoonlijke intepretatie van de rasstandaard (en ook persoonlijke smaak van het totaalbeeld) van de keurmeester. Op gewone tentoonstellingen gaat het er vaak veel minder gemoedelijk en rustig aan toe! Dus voor "nieuwelingen" die na deze dag ook nog met hun hond naar shows willen gaan, kan ik alleen maar de tip geven: ga ringtraning doen en oefenen, zodat je hond weet waar hij aan toe is en zelfvezekerd met je de ring in gaat en zich goed laat presenteren! Mbt opmerkingen over magere honden: Er liepen wel een paar honden rond waarvan je de ribben kon zien. Maar het is mij niet opgevallen dat er zoveel extreem magere honden rondliepen! En zoals al eerder opgemerkt is dat ook een kwestie van smaak Zelf geef ik om verschillende redenen ook de voorkeur om mijn honden, als ze nog in de groei zijn, ietwat "schraal" te houden. Vet worden kan later altijd nog! (en ik spreek uit ervaring!) Mbt opmerkingen over angstgedrag: Honden die niet gewend zijn om in een ring te staan en tanden te laten zien, zullen altijd "gedrukt" gedrag vertonen (bv staart onder de buik). Honden die onprettige ervaringen hebben opgedaan in een ring zullen het zelfde doen! Ook in diverse andere landen heb ik TsW's (die in het dagelijks leven heel vrij, spontaan en niet bang waren) erg gedrukt en met een staart onder de buik in de ring zien staan. Een staart onder de buik houden na bv tanden laten zien (van een hond die dat niet gewend is) zegt mij nog niet dat dit een extreem angstige hond is! Maar....... Ik ben gisteren zelf ook wel geschrokken van het relatief grote aantal bange TsW's dat ook buiten de ring rondliep Een TsW werd oorspronkelijk gefokt als moedige werkhond en je mag toch verwachten dat dit nog steeds "vrije" temperamentvolle honden zijn. En ik werd er dus echt niet blij van, dat ik gisteren veel honden zag die spookbenauwd voor vreemde mensen waren! @ Azazel mbt de vraag over een keurmeester ik vermoed dat Martine het volgende bedoelt: Van een aantal mensen van de Belgische club hoorde ik dat op de Rasspecial in St.Ghislain (Tertre) geen enkele hond een U kreeg. De keurmeester gaf een goede uitleg over de beoordeling van de honden. En hij vertelde er bij dat de honden niet zelfverzekerd genoeg waren (voor een werkhond), en dat ze daarom niet meer dan een ZG hadden gekregen. (Deze keurmeester was Jan de Gids uit Nederland)
21-09-2008, 14:06 | #107 |
Senior Member
|
Wij hebben gisteren in ieder geval een leuke dag gehad, veel tsjechten gezien en ook byzondere handelingen van eigenaren waargenomen voordat ze met hun hond de ring in gingen
Mensen die hun hond nog een flinke borstelbeurt gaven voordat ze de ring in gingen ? Er moet toch juist een flinke bos haren op je hond zitten tot mensen die de hond nog even een kattenwasje (waar kinderen zo blij mee zijn als hun ma dat bij ze doet) gaven Voor Barry was het zijn eerste 'echte'show, wel 2 x eerder met een KC clubmatch mee gedaan, waarvan de eerste niet echt een succes was..... hapte toen naar de keurmeester die zijn bek los trok... hij was er nog niet klaar voor dus. De 2e was gekeurd door Jan de Gids die ik overigens erg goed vond omgaan met de honden (zowel de saarlozen als de tsjechen) en daar ging het dus goed Ondertussen zijn wij ook regelmatig bij de ringtraining geweest dus Barry wist wel wat er van hem verwacht werd. Tanden kijken hebben we flink op geoefend zodat gisteren de keurmeester zelfs zei: zover hoef ik zijn kiezen niet te zien hoor gaat voornamelijk om de P1. Ik heb niet eens gemerkt dat Barry zijn ballen zijn gecontroleerd werden dus naar mijn idee ging het allemaal erg gemoedelijk. Natuurlijk is dit voor honden die dit niet hebben geoefend een lastige taak om je door een vreemde te laten betasten... als ik eerlijk ben geef ik ook iemand een knal voor zijn kop als die me opeens gaat betasten Ik vond inderdaad dat er wel wat honden bijliepen die aan de magere kant waren, waar wel een paar kilotjes bij zou mogen... maar ja misschien lukt dat de eigenaar niet , sommige honden krijg je gewoon geen spekje op. Van mij had de keurmeester ook net even wat meer op het gedrag mogen letten en de honden die bijna identiek waren (volgens haar normen) naar goed gedrag mogen plaatsen. Dus hond met prima gedrag 1 en de andere 2. Maar ja... shows blijven vleeskeuringen.... de ene keurmeester let meer hierop en de andere meer daarop. Ach ja zo krijg je tenminste een varieteit aan honden waar verder mee gefokt kan worden Ik ben in ieder geval blij met mijn keurings rapportje en Barry zijn gedrag, zodat we ook nog naar utrecht en misschien ook nog wel naar de winner gaan. |
21-09-2008, 16:55 | #108 | ||
Senior Member
|
Quote:
Quote:
In de huidige fokregels van de RVBH mag/kan iedereen met een teef die een stamboom heeft fokken met een reu die een stamboom heeft en alle pups krijgen gewoon een stamboom. Wil je via een RV fokken (wat niet verplicht is!) dan zal je je ook aan de fokregels van die club moeten houden. (anders mis je de reclame van de club voor je nest en bij sommige RV's zelfs voor je kennelnaam) En de meest minimale eisen daarvoor ,zijn vaak regels t.a.v. HD combinaties en minimaal 2 x een ZG behaald hebben op een tentoonstelling (en voor de rest verschillen de regels per RV) Als je een redelijke hond hebt in relatie tot de rasstandaard (van welk ras dan ook) is zo'n 2 x een ZG makkelijk te behalen... Dus in dat opzicht kan er nagenoeg met alle honden die een beetje aan de rasstandaard voldoen gefokt worden! Maar..... ik mag voor ieder ras toch hopen dat iedereen die met z'n teef wil fokken nog wat verder kijkt dan alleen ZG uitslag! Dat aanstaande fokkers zich ook niet alleen blind staren op showuitslagen en kampioenschap titels voor reuen die ze willen gebruiken! (ook al schijnt het bij de verkoop van pups aan leken, het goed te doen als je zegt dat vader bv multikampioen was!) Om een genen populatie van een ras gezond te houden, is het van groot belang om niet alleen naar de kampioenen te kijken, maar juist te zorgen voor een gezonde verbreding van lijnen!! En dat houd niet alleen in om voor een teef geschikte combinatie van lijnen te zoeken maar ook naar reuen die nog niet tig keer gebruikt zijn. (en dit geldt zeker voor rassen met een smalle fokbasis) En als we met z'n allen alleen nog maar gaan fokken op basis van show uitslagen, zal het er voor de meeste rassen ook errrrruuuug droevig uit zien. (kijk nog maar eens naar de BBC documentaire die in een van de vorige topics genoemd werd) Voor alle rassen is naast het uiterlijk ook het gedrag/karakter van zeer groot belang. En zeker voor een werkhondenras (zoals de TsW) mag/kan/zal je voor de fokkerij dus nooit kunnen uitgaan van alleen de uiterlijke kenmerken!! En daarom zijn showuitslagen zeker niet alles bepalend voor mij Maar het wordt veel te veel of topic om daar hier nog verder op in te gaan!
21-09-2008, 16:59 | #109 |
Senior Member
|
Nog even een berichtje m.b.t. de plaatsing van de show uitslagen van gisteren:
Omdat nog niet alle honden die gisteren ingeschreven waren een ID op wolfdog hebben, (en het systeem b.v. geen fokkersklas kent) geeft het systeem steeds fout meldingen bij het invoeren van de gegevens. Sorry dus dat het nog even duurt, maar de uitslagen komen er echt zsm op te staan!
21-09-2008, 18:01 | #110 |
Junior Member
|
Hallo,
Afgelopen weekend was er in België de rasspecial voor TsW's, gekeurd door Jan de Gids. Het was een show voor de werkhonden en noordelijke rassen... Daar werd heel erg gekeken naar het karakter (wat ook wel moet, want de Tsjech is en blijft een werkhond). Hierdoor kreeg geen enkele hond uitmuntend. De keurmeester was soms wel té streng hierin... Ice-Wolf bvb. (van Stephan Ekelmans) gedroeg zich perfect en showde heel erg goed! Zoals sommigen onder jullie wel weten doet Stephan gehoorzaamheid op behoorlijk hoog niveau met zijn honden. Ice gromde één keertje (heel zacht, zonder te fixeren of zich voor de rest onrustig te gedragen!) en kreeg hierdoor 'slechts' ZG. De hond die beste reu werd, was dan weer héél schuw (ook maar ZG, maar wel voor Ice...). Dus: J. de Gids (Nederlander trouwens) let wel heel erg op het karakter! Bovendien geeft hij veel tekst en uitleg bij zijn beslissingen! Ook aan de omstaanders. Wat ook positief is... Misschien een tip voor volgend jaar dan Groetjes, Liesbeth
21-09-2008, 19:07 | #111 |
Erfelijk aangeboren Bitch
|
Denzel heeft de vorige keer bij Jan bijna tandafdrukken in Jan zijn hand geplaatst. Ondanks dat, heeft Jan idd een prima keuring gedaan bij Denzel. Ook al was ie gediskwalificeerd, toch keurde Jan Denzel verder en kreeg ik een uitgebreide uitleg en een uitgebreid rapport.
Maar ik ben bang dat Jan toch echt niet op onze clubmatch gaat keuren, omdat Corrie Jan op zijn zachts gezegd, geen goede keurmeester vind. Persoonlijk zou ik Jan graag als keurmeester op de clubmatch zien. Maar dat zal wel niet gebeuren. Groetjes Kim PS ik vind het jammer te horen dat jullie niet zulke goede uitslagen hadden. Hebben jullie dan allemaal een ZG gekregen??? Ik weet dat ik met Denzel (vanwege zijn terughoudendheid dat NIET aangeboren is maar zo gemaakt is) niet hoger scoor dan een ZG. Maar jullie honden zouden toch wel hoger moeten kunnen halen. Zitten een paar mooie exemplaren tussen!!
21-09-2008, 19:09 | #112 | |
|
Quote:
21-09-2008, 19:22 | #113 | |
Non active.
|
Quote:
En dan maar zoals Liesbeth het zegt; Te streng . Maar dan weet je wel als je die "U" hebt, je doggie hem echt heeft verdient . Groette Martine.
21-09-2008, 19:30 | #114 |
|
Ja idd, Jan is streng. Maar aan de andere kant ook weer niet. Als hij een reu echt mooi vind, ziet ie sommige dingen ook wel door de vingers. Denzel had namelijk al 2 keer eerder gegromd naar hem. Jan had hem bij de eerste en de tweede keer al kunnen diskwalificeren. Maar dat deed ie niet en dus greep Denzel hem bij de derde keer. Toen moest ie Denzel wel afkeuren.
21-09-2008, 20:08 | #115 | |
Non active.
|
Quote:
Hier dus de Nederlandse Poolse Tjech (Om te laten zien hoe internationaal het is ) waarbij de ribben te zien zijn in stilstand . Maar dus wel ruikend naar het voorwerp van de KM . En nee,hij heeft geen serieuse ziekte zoals anorexia , of tig lintwormen, etc, etc, etc. Geeft nooit over, en is nooit aan de sjees . Is blakend gezond, en eet gewoon zelf niet meer dan hij nodig vind . En des te meer ik mijn best doe, om er meer in te krijgen des te makkelijker hij z'n vreten laat staan . Maar heb liever dit dan een hond die dik word van lucht . Want vind zelf het probleem eerder liggen bij de "Te zware honden", die gewoon extra worden belast door de extra kilootjes die ze moeten meedragen zeker in de leeftijd van pup tot volwassen hond . Groette Martine.
21-09-2008, 20:26 | #116 |
Yara
|
Ik ook, daarom gaat mijn "knorretje" toch wel even op dieet !!!!
|
21-09-2008, 21:05 | #117 |
Yara
|
Maar een hond die te mager is, belast de gewrichten niet, maar heeft ook geen enkele reserve. Dat heeft niets met smaak te maken.
|
21-09-2008, 21:26 | #118 |
Senior Member
|
MIjn reu is ook altijd aan de slanke kant geweest, maar als je hem meer eten gaf liet hij dit ook gewoon staan, tot zijn castratie om medische redenen........
daarna kon de bodem er wel uit... en werd hij dus ook een beetje dikker ongeveer een halve kg. Dusse gewoon laten castreren |
21-09-2008, 21:32 | #119 |
Non active.
|
eeecchhhhhhhhhh nieeeeeeeeeeeeeee .
21-09-2008, 22:33 | #120 | |
Non active.
|
Quote:
Dat er bij de Nederlandse Dobermanvereniging door de leden door wijze van stemmen een keurmeester uit 1 lijst van 10 nederlandse keurmeesters en 10 buitenlandse keurmeester voor de clubmatch word gekozen . Maar heb nog niet zoiets meegemaakt op de vergadering van de NVTW . Groette Martine.
|