Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Honden shows

Honden shows Onze show successen, hoe je een Tsw kunt voorbereiden, hoe hem te showen...

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2008, 14:06   #1
jmvdwiel
Senior Member

jmvdwiel's Avatar

Wij hebben gisteren in ieder geval een leuke dag gehad, veel tsjechten gezien en ook byzondere handelingen van eigenaren waargenomen voordat ze met hun hond de ring in gingen
Mensen die hun hond nog een flinke borstelbeurt gaven voordat ze de ring in gingen ? Er moet toch juist een flinke bos haren op je hond zitten tot mensen die de hond nog even een kattenwasje (waar kinderen zo blij mee zijn als hun ma dat bij ze doet) gaven

Voor Barry was het zijn eerste 'echte'show, wel 2 x eerder met een KC clubmatch mee gedaan, waarvan de eerste niet echt een succes was..... hapte toen naar de keurmeester die zijn bek los trok... hij was er nog niet klaar voor dus. De 2e was gekeurd door Jan de Gids die ik overigens erg goed vond omgaan met de honden (zowel de saarlozen als de tsjechen) en daar ging het dus goed

Ondertussen zijn wij ook regelmatig bij de ringtraining geweest dus Barry wist wel wat er van hem verwacht werd. Tanden kijken hebben we flink op geoefend zodat gisteren de keurmeester zelfs zei: zover hoef ik zijn kiezen niet te zien hoor gaat voornamelijk om de P1. Ik heb niet eens gemerkt dat Barry zijn ballen zijn gecontroleerd werden dus naar mijn idee ging het allemaal erg gemoedelijk. Natuurlijk is dit voor honden die dit niet hebben geoefend een lastige taak om je door een vreemde te laten betasten... als ik eerlijk ben geef ik ook iemand een knal voor zijn kop als die me opeens gaat betasten

Ik vond inderdaad dat er wel wat honden bijliepen die aan de magere kant waren, waar wel een paar kilotjes bij zou mogen... maar ja misschien lukt dat de eigenaar niet , sommige honden krijg je gewoon geen spekje op.

Van mij had de keurmeester ook net even wat meer op het gedrag mogen letten en de honden die bijna identiek waren (volgens haar normen) naar goed gedrag mogen plaatsen. Dus hond met prima gedrag 1 en de andere 2.

Maar ja... shows blijven vleeskeuringen.... de ene keurmeester let meer hierop en de andere meer daarop. Ach ja zo krijg je tenminste een varieteit aan honden waar verder mee gefokt kan worden

Ik ben in ieder geval blij met mijn keurings rapportje en Barry zijn gedrag, zodat we ook nog naar utrecht en misschien ook nog wel naar de winner gaan.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 16:55   #2
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Van mij had de keurmeester ook net even wat meer op het gedrag mogen letten en de honden die bijna identiek waren (volgens haar normen) naar goed gedrag mogen plaatsen. Dus hond met prima gedrag 1 en de andere 2.
Maar ja... shows blijven vleeskeuringen....
Helemaal mee eens!

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
De ene keurmeester let meer hierop en de andere meer daarop. Ach ja zo krijg je tenminste een varieteit aan honden waar verder mee gefokt kan worden
Huuuuuhhh??
In de huidige fokregels van de RVBH mag/kan iedereen met een teef die een stamboom heeft fokken met een reu die een stamboom heeft en alle pups krijgen gewoon een stamboom.
Wil je via een RV fokken (wat niet verplicht is!) dan zal je je ook aan de fokregels van die club moeten houden. (anders mis je de reclame van de club voor je nest en bij sommige RV's zelfs voor je kennelnaam)
En de meest minimale eisen daarvoor ,zijn vaak regels t.a.v. HD combinaties en minimaal 2 x een ZG behaald hebben op een tentoonstelling (en voor de rest verschillen de regels per RV)

Als je een redelijke hond hebt in relatie tot de rasstandaard (van welk ras dan ook) is zo'n 2 x een ZG makkelijk te behalen...
Dus in dat opzicht kan er nagenoeg met alle honden die een beetje aan de rasstandaard voldoen gefokt worden!

Maar..... ik mag voor ieder ras toch hopen dat iedereen die met z'n teef wil fokken nog wat verder kijkt dan alleen ZG uitslag!
Dat aanstaande fokkers zich ook niet alleen blind staren op showuitslagen en kampioenschap titels voor reuen die ze willen gebruiken!
(ook al schijnt het bij de verkoop van pups aan leken, het goed te doen als je zegt dat vader bv multikampioen was!)

Om een genen populatie van een ras gezond te houden, is het van groot belang om niet alleen naar de kampioenen te kijken, maar juist te zorgen voor een gezonde verbreding van lijnen!!
En dat houd niet alleen in om voor een teef geschikte combinatie van lijnen te zoeken maar ook naar reuen die nog niet tig keer gebruikt zijn. (en dit geldt zeker voor rassen met een smalle fokbasis)

En als we met z'n allen alleen nog maar gaan fokken op basis van show uitslagen, zal het er voor de meeste rassen ook errrrruuuug droevig uit zien. (kijk nog maar eens naar de BBC documentaire die in een van de vorige topics genoemd werd)

Voor alle rassen is naast het uiterlijk ook het gedrag/karakter van zeer groot belang.
En zeker voor een werkhondenras (zoals de TsW) mag/kan/zal je voor de fokkerij dus nooit kunnen uitgaan van alleen de uiterlijke kenmerken!!
En daarom zijn showuitslagen zeker niet alles bepalend voor mij

Maar het wordt veel te veel of topic om daar hier nog verder op in te gaan!

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 16:59   #3
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Nog even een berichtje m.b.t. de plaatsing van de show uitslagen van gisteren:

Omdat nog niet alle honden die gisteren ingeschreven waren een ID op wolfdog hebben, (en het systeem b.v. geen fokkersklas kent) geeft het systeem steeds fout meldingen bij het invoeren van de gegevens.

Sorry dus dat het nog even duurt, maar de uitslagen komen er echt zsm op te staan!

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 18:01   #4
Liesbeth
Junior Member

Liesbeth's Avatar

Hallo,

Afgelopen weekend was er in België de rasspecial voor TsW's, gekeurd door Jan de Gids. Het was een show voor de werkhonden en noordelijke rassen...
Daar werd heel erg gekeken naar het karakter (wat ook wel moet, want de Tsjech is en blijft een werkhond). Hierdoor kreeg geen enkele hond uitmuntend. De keurmeester was soms wel té streng hierin... Ice-Wolf bvb. (van Stephan Ekelmans) gedroeg zich perfect en showde heel erg goed! Zoals sommigen onder jullie wel weten doet Stephan gehoorzaamheid op behoorlijk hoog niveau met zijn honden. Ice gromde één keertje (heel zacht, zonder te fixeren of zich voor de rest onrustig te gedragen!) en kreeg hierdoor 'slechts' ZG. De hond die beste reu werd, was dan weer héél schuw (ook maar ZG, maar wel voor Ice...).

Dus: J. de Gids (Nederlander trouwens) let wel heel erg op het karakter! Bovendien geeft hij veel tekst en uitleg bij zijn beslissingen! Ook aan de omstaanders. Wat ook positief is...

Misschien een tip voor volgend jaar dan

Groetjes,

Liesbeth
Old 21-09-2008, 19:07   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch

kobesen's Avatar

Denzel heeft de vorige keer bij Jan bijna tandafdrukken in Jan zijn hand geplaatst. Ondanks dat, heeft Jan idd een prima keuring gedaan bij Denzel. Ook al was ie gediskwalificeerd, toch keurde Jan Denzel verder en kreeg ik een uitgebreide uitleg en een uitgebreid rapport.
Maar ik ben bang dat Jan toch echt niet op onze clubmatch gaat keuren, omdat Corrie Jan op zijn zachts gezegd, geen goede keurmeester vind.
Persoonlijk zou ik Jan graag als keurmeester op de clubmatch zien. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Groetjes Kim

PS ik vind het jammer te horen dat jullie niet zulke goede uitslagen hadden. Hebben jullie dan allemaal een ZG gekregen??? Ik weet dat ik met Denzel (vanwege zijn terughoudendheid dat NIET aangeboren is maar zo gemaakt is) niet hoger scoor dan een ZG. Maar jullie honden zouden toch wel hoger moeten kunnen halen. Zitten een paar mooie exemplaren tussen!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 19:09   #6
kobesen

kobesen's Avatar

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Denzel heeft de vorige keer bij Jan bijna tandafdrukken in Jan zijn hand geplaatst. Ondanks dat, heeft Jan idd een prima keuring gedaan bij Denzel. Ook al was ie gediskwalificeerd, toch keurde Jan Denzel verder en kreeg ik een uitgebreide uitleg en een uitgebreid rapport.
Maar ik ben bang dat Jan toch echt niet op onze clubmatch gaat keuren, omdat Corrie Jan op zijn zachts gezegd, geen goede keurmeester vind.
Persoonlijk zou ik Jan graag als keurmeester op de clubmatch zien. Maar dat zal wel niet gebeuren.

Groetjes Kim

PS ik vind het jammer te horen dat jullie niet zulke goede uitslagen hadden. Hebben jullie dan allemaal een ZG gekregen??? Ik weet dat ik met Denzel (vanwege zijn terughoudendheid dat NIET aangeboren is maar zo gemaakt is) niet hoger scoor dan een ZG. Maar jullie honden zouden toch wel hoger moeten kunnen halen. Zitten een paar mooie exemplaren tussen!!
Oja, Jan meldde me dat hij Denzel een schitterende reu vond en dat ie als ie Jan niet had gegrepen misschien wel een Utje van hem had gehad . Maar Jan weet dan ook dat Denzel zijn terughoudendheid niet een aangeboren zaak is, maar dat hij een trauma heeft opgelopen toen ie 6 maanden was.
Old 21-09-2008, 22:39   #7
loco
Non active.

loco's Avatar

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
PS ik vind het jammer te horen dat jullie niet zulke goede uitslagen hadden. !!
FF voor de duidelijkheid .
Ik was echt tevreden met me ZG , en waan me echt niet in dat me doggie meer is.
Dan gewoon simpel een Zeer Goede Tjech (volgens de rasstandaard).

Groette Martine.
Old 21-09-2008, 22:40   #8
kobesen

kobesen's Avatar

hihihihihihihihi nou ben blij dat er in iedergeval iemand blij is met zijn uitslag.
Reply

Posting Rules