|
|
|
|||||||
| Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten |
![]() |
|
|
Nástroje | Metody zobrazení |
|
|
|
|
#1 | |||||||
|
Junior Member
Datum registrace: Nov 2011
|
Het is misschien verstandiger om me erbuiten te houden maar ga nu toch een reactie plaatsen aangezien er dingen geroepen worden die nogal aanvallend zijn naar de Tamaskan toe en ook niet kloppen.
Ik ben zelf eigenaar van 2 Tamaskan, Konah (uit HET Saarloos nest) en Winter. Ik beheer bovendien de website van de Nederlandse Tamaskan Club en de website van het Tamaskan Dog Register, dus die Database waarnaar verwezen wordt is door mij gemaakt. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Ikzelf heb niets tegen wolfhonden maar ik wilde liever niet een hond die van angst in een hoekje wegduikt als er bezoek komt of een hond die alle andere honden opvreet, vandaar mijn keus voor de Tamaskan. Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||||
|
|
|
|
#2 | |
|
Member
Datum registrace: Oct 2005
|
Quote:
En zou het dan al wel zo diep 'erin' zitten, zoals jij aangeeft...dan ga je toch 'inkruisen' met dit ras? Ergens klopt dat gewoon niet, naar mijn idee. Ik heb er respect voor, dat je je keuze probeert te verduidelijken. Mij krijg je gewoon niet om. Dat zul je ook altijd blijven houden, dat mensen van mening verschillen ![]() Als je lid bent van een RASvereniging, die kruisen buiten het eigen ras niet wenst, dan heb je je daar aan te houden. Of die kruising nu wel of niet een goede zaak is, staat er dan buiten.
Last edited by Patty33 : 30/10/12 at 13:02 Reason: blijft lastig goed te verwoorden, wat je bedoelt ;-) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Member
|
Ik zit hier tussen alle bedrijven door over na te denken en mij rijst ook de vraag:
Als je twee 'vriendelijke' honden kruist, krijg je dan automatisch een vriendelijke pup? Daar gaat dus weer een hoop experimenteren, gefok enzo aan vooraf. En weer een boel honden die maar moeten hopen, dat ze ondanks dat ze niet aan de verwachtingen voldoen een thuis vinden. En wat is dan mis met een Tjech of Saarloos uit een lijn, waar wenselijk gedrag aanwezig wel aanwezig is? Of met bijvoorbeeld een Zwitserse herder die aan de gewenste karakter-omschrijving van de Tamaskan Club voldoet? Is het dan echt zo raar, dat ik vind dat er al genoeg hondenrassen aanwezig zijn, waar voor 'elk wat wils' bij zit? Akelig om dit zo te schrijven, want nogmaals het zijn immers geen produkten. Fokken; ik blijf het maar een vreemde bezigheid vinden.
Last edited by Patty33 : 30/10/12 at 13:37 Reason: ... |
|
|
|
|
#4 | |
|
Junior Member
Datum registrace: Oct 2008
|
Quote:
Maar hierbij idd rekening houden dat je over levende wezens praat. Ja het is idd een vreemde bezigheid en zelf vraag ik mijzelf ook steeds vragen of wat ik ooit wilde en voorbereid heb ooit nog wel uit wil voeren. De toekomst zal dit uiwijzen maar puur voor mijzelf weet ik wel dat ik mijn voorliefde in mijn ras of mijn liefde voor de tamaskan of Tsjech of welk ras dan ook daarin kompleet opzij zal schuiven en in eerste instantie zal gaan voor de gemoeide individuele dieren. |
|
|
|
|
|
#5 | |||||
|
Junior Member
|
Quote:
Wat mij alleen opviel (en dat is niet specifiek naar mensen op dit forum gericht) in de reacties die ik gelezen heb de afgelopen dagen van diverse Tsjechen eigenaren/fokkers is dat zij zelf ook nogal generaliseerde. Het inkruisen van een Tsjech zou ineens resulteren in dominante, aggressieve (naar honden toe) Tamaskan die ook nog eens katten, kippen en andere dieren zouden afslachten (en even voor de duidelijk... mijn Tamaskan doet dat, dus wil daarmee niet zeggen dat prooidrift niet voor kan komen in andere rassen). Dat vind ik allemaal wat overdreven. Dat 'jullie' het niet leuk vinden dat er nu een Tsjech word gebruikt voor een ander 'ras' kan ik best begrijpen, maar om dan te gaan roepen dat de Tamaskan mensen een stelletje onbenullen zijn die absoluut niet weten wat ze aan het doen zijn is niet nodig naar mijn mening (en nogmaals, ik bedoel dit in het algemeen van wat ik gezien heb aan reacties). Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||
|
|
|
|
#6 | |
|
Member
|
Quote:
Ik blijf dus ook van mening dat dit ras helemaal niet ontwikkeld had hoeven worden en klinkt heel cru (en daar gaan ook weer heel wat mensen van stuiteren), maar hoeft wat mij betreft ook niet in stand gehouden te worden. Echter raken we geheel off-topic. Ik ben alleen een eigenaar van een TW, die zich enorm zorgen maakt over dit soort gang van zaken ![]() Feit blijft bestaan, dat deze TW-fokker zich niet aan de regels van de rasvereniging heeft gehouden. En dan heb je als lid, als vereniging, alle recht van spreken om dit af te keuren. Nogmaals los van het feit of deze kruising een goede of slechte zaak is. Groet, Patty
|
|
|
#7 | |
|
Angel en Bachata,Luna
Datum registrace: Oct 2004
|
Quote:
,je kiest voor een ras,in dit geval de Tsjechoslowaakse wolfhond,jammer dat er dan mee gekruist wordt. En idd ik ben niet echt thuis in de Tamaskan,weet er dus weinig van. Ik vind het dus niet echt slim om er opnieuw een Tsjech in te kruisen,in verband met de raseigenschappen van de Tsjech. Op mij komt het meer als geklungel over.
|
|
|
|
#8 | |
|
Erfelijk aangeboren Bitch
Datum registrace: Nov 2005
|
Quote:
Er is niet gesproken over het wel of niet goed vinden wat jullie met de "Tamaskan" doen. Het gaat er over dat een fokker zich ZONDER overleg met de vereniging, zich de regels aan de laars lapt. Daar gaat het om. Enneh Miran, heel fijn dat jij kunt lezen. Erg blij mee dat jij een kennelnaam niet associeerd met een ingezette hond van een andere kennel. Maar je weet net zo als ik dat mensen heeeeeeeel slecht zijn in lezen. Zij iets lezen dat ze bekend voorkomt en dit direct linken. Dit is normaal menselijk gedrag. Dus wil niet zeggen dat iedereen even goed leest als jij. Verder ben ik het met Patty helemaal eens, als zij vraagtekens zet bij het nut en noodzaak van het maken van dit ras. Maar dit is een ander topic dat thuis hoort op een Tamasken forum en niet op een tsjechen forum. greetz Kim
|
|
|
#9 | |
|
Member
|
Quote:
Want zoals het er nu staat, geef je zowel de Tjech als de Saarloos nogal negatief en generaliserend weer. Dan kan ik het wel begrijpen, dat mensen beginnen te stuiteren ![]() Groet, Patty
|
|
|
#10 | |
|
Junior Member
|
Quote:
Erge terughoudendheid, zoals je die vaak bij de Saarloos Wolfhond ziet, is niet gewenst. Maar dominantie tegenover andere honden is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tsjechische Wolfhond, meer uitzondering dan regel. Rasbeschrijvingen zijn eigenlijk altijd generaliserend... Van de NTWV: "Soms komt de terughoudendheid van de wolf t.a.v. vreemde dingen en mensen nog wel eens voor. Door zijn sterke persoonlijkheid kan hij dominant zijn tegenover andere honden. Vele hebben de eigenschap het gezin en alles wat daarbij hoort te beschermen. Deze beschermings- c.q. bezitsdrang kan hij ook vertonen t.o.v. uw tas, de auto en andere zaken." Ga jij mij nu zeggen dat de meeste Tsjechen helemaal niet dominant zijn naar andere honden (en dan voornamelijk sexgenoten)? Misschien is het eigenlijk wel goed voor een ras om deze wat 'negatiever' neer te zetten, dan denken mensen tenminste na voordat ze zo'n ras aanschaffen. Ik zeg ook altijd tegen mensen die een Tamaskan willen dat ze zeer slecht alleen kunnen blijven. Natuurlijk is dat niet voor iedere Tamaskan het geval, maar dan houden ze er iig rekening mee en kan het alleen maar meevallen. Maar goed, hoe kan ik het dan beter neerzetten volgens jou? PS. Ik weet dat Tsjechische Wolfhond fout is, moet dat nog steeds aanpassen. |
|
|
|
![]() |
|
|