![]() |
![]() |
|
TsW in nood TsW die een nieuw tehuis zoeken: honden met stamboom maar ook wolfhondachtigen die in asiels zitten |
![]() |
|
Nástroje | Metody zobrazení |
|
![]() |
#1 |
Junior Member
Datum registrace: Mar 2007
|
![]()
Onze tsjech vertoont ook enorm patsgedrag (hij is inmiddels bijna 3), veel meer dan ons lief is, maar ja, het is idd een typische tsjechen-reu-eigenschap. Dat heeft als consequentie dat je daar maatregelen voor moet treffen om zo de 'terreur' voor de buurt in te dammen. Dat kun je op verschillende manieren doen: stroomdraden aanleggen om je hele huis heen, 3 stroomdraden boven elkaar tot op 'hengstenhoogte' is naar eigen ervaring wel het meest effectieve, met echt een flinke bak stroom erop, gewoon geschikt voor groot vee, en niet kleinzielig daarover doen. Daar loopt hij maar 1 x tegenaan, en dan is het echt over, daarna kiest hij echt wel eieren voor z'n geld. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. En dit kun je heel subtiel aanleggen; dat hoeft geen afzichtelijke omheining te worden; integendeel! Daarnaast is het ook handig om een 'snuitje' bij je te hebben voor het geval je 'm los wilt laten lopen in een gebied waarvan je weet dat de reu(en) waar hij de pest aan heeft, daar ook regelmatig rondlopen.
Het verbaast me dat je de hond weg wilt doen, terwijl je met wat moeite een heel ander beeld kunt creëren van de situatie en de relatie met de omwonenden: maak een pamflet met heel concreet alle maatregelen die je neemt, toon je begrip voor al die mensen (zonder sentimenteel geneuzel over hoe lief hij eigenlijk is), doe dat pamflet bij iedereen in de bus, en licht de politie in dat je deze maatregelen neemt, oftewel, wees iedereen voor. In het verleden heb je ook honden weggedaan om welke reden dan ook, en als je dat in dit geval eigenlijk niet wilt, pak het dan gewoon even wat slimmer aan. Dat hij de schrik van de omgeving is, jammer dan, dat gaat in de loop van de tijd wel weer over, als je maar zorgt dat je het zelf goed voor elkaar hebt. Onze tsjech is de schrik van de hele buurt, met name voor de kinderen, en wij wonen midden in een dorpskern met veel kleine kinderen (rennend en met wapperende armpjes, dus hoe aantrekkelijk wil je het maken voor een tsjech, haha). Wij hebben ook onze poppenkast daarover wel gehad hoor, maar daarmee geleerd hebbende (en wij willen onze hond echt voor geen miljoen kwijt!), zorgen wij er gewoon voor dat we eventuele incidenten voor zijn. Op een simpele en doeltreffende manier. En gelukkig zijn tsjechen heel snel van begrip ... Groetjes, Monique Voor meer info, stuur een pb-tje, want ik kan je nog wel wat meer handige suggesties aan de hand doen.
![]() |
#2 | |
Non active.
Datum registrace: Nov 2006
|
![]() Quote:
http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=10410 En ik hoop dat er voor Torak gauw een oplossing komt ![]()
![]() |
![]() |
#3 | |
van 't Aelse Sluske
Datum registrace: Mar 2005
|
![]()
De meeste honden waren niet afkomstig van mij,
maar die heb ik opgevangen en er een baas voor gezocht, omdat de fokker het af liet weten !!! Jammer dat dit tegen me wordt gebruikt ![]() Quote:
Maar dit is natuurlijk al veel langer aan de gang. Heb afgelopen maandag al een gesprek gehad met de wijkagent, over het gedrag van onze buren. (hier ga ik op het forum niet verder op in) We zouden hem in de tuin moeten muilkorven, voor het geval dat hij ontsnapt....dat is toch geen leven voor een hond Als hij opgesloten zit, zit hij in een ren van 8 x 11 mtr. Dus meer plaats als bij sommige de achtertuin. Alleen dan blaft hij heel veel, want hij is gewend om los te kunnen lopen... Maar tijdelijk kan het niet anders En ik wil ook het beste voor hem, vandaar dat ik een andere baas zoek. Torak die gewend is om los te lopen, breekt de tent af aan een ketting, of blaft in een ren, (hij is gewend om in en uit het huis te gaan) vandaar onze keuze... Maar zoals ik al eerder heb gezegd, wij ons hele gezin vinden het zeer verdrietig dat Torak weg moet. Ik heb dan ook geen zin in een discussie over het hoe en waarom. Voor meer info mag men altijd contact met me opnemen Maar om Torak, zo'n jonge actieve hond van pas 3 jaar de rest van z'n leven op te sluiten en in de tuin te muilkorven, vinden wij geen oplossing. HIJ VERDIENT BETER. De buurhonden zullen hem achter de heg blijven uitdagen en hij zal daar op gefocust blijven om zijn harem (3 teefjes) te willen verdedigen. Dus UIT LIEFDE voor Torak, zoeken we DE JUISTE BAAS !! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
van 't Aelse Sluske
Datum registrace: Mar 2005
|
![]()
@ Martine
Bedankt voor de link, van dat topic Ik denk dat het patsgedrag door veel (toekomstige) eigenaars wordt onderschat. veel mensen met een jonge Tsjech zeggen: "die van mij doet dat niet, en gaat dat niet doen ook " Hier een citaat van Mijke uit dat topic; Quote:
Misschien schrikt mijn eerlijkheid ten opzichte van Toraks gedrag mensen af. Maar ik denk als je eerlijk blijft dat dat wel zo prettig is voor de eventuele toekomstige baas ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Junior Member
Datum registrace: Mar 2007
|
![]()
@ Stefanie: Ik denk dat het juist goed is om hier eerlijk over te zijn, want dan weet je iig zeker dat een nieuwe eigenaar hier serieus mee omgaat, en hem accepteert met deze natuur.
Ik weet niet of het algemeen wordt onderschat, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het wel jammer vind om altijd gefocussed op mogelijke andere honden e.d. te wandelen met hem, maar dat hoort er dus wel bij met dit ras. Dus het is heel herkenbaar wat je vertelt. Nou ja, succes iig met je zoektocht. @ Martine: handige link, maar nog effectiever zou zijn een toevoeging bij de rasbeschijving over dominant gedrag, want dan bereik je meer potentieel geinteresseerden voor Tsjechen. Groeten, Monique
![]() |
#6 |
Erfelijk aangeboren Bitch
Datum registrace: Nov 2005
|
![]()
Nou zeg lol, ben ook een tijdje niet meer online geweest
![]() Van dit verhaal wist ik niks, lees het nu pas ![]() Ben ook gelijk ff wezen informeren bij mijn buur (is politieagent). Blijkt dat je je hond helemaal niet weg hoeft te doen. Alleen ALS ie agressief naar MENSEN is, kan de politie je opleggen de hond te herplaatsen of een MAG-test te laten doen. Zoals ik het hier lees, heeft de wijkagent je de opdracht gegeven om Torak weg te doen??? Dat mag hij dus niet. Als het is om je buren een plezier te doen, dan zou ik zeggen, jammer dan helaas buren. Zorg dat je alles afzet met schrikdraad. Daar zijn jullie zoiezo niet zo zuinig mee, dus dat moet geen probleem zijn. Muilkorven op je eigen terein is onzin. Je moet alleen zorgen dat als ie uitbreekt, hij een korf draagt, en das lastig. Hond gaat je natuurlijk niet vertellen wanneer ie van plan is uit te breken. Zorg dus dat je die omheining in orde hebt en laat die garage deur dicht! Andere optie is: Magtest laten doen. Van te voren voor trainen. Volgens mij heb ik gezien dat jullie bij de TWK mensen hebben zitten die probleem honden kunnen trainen en kunnen trainen voor de bonitatie. Je zit zelf in het bestuur, vraag die mensen je te helpen. Ik zou mijn honden niet zo snel van de hand doen. En zeker niet voor buren. Maar goed, niet iedereen is zoals ik. Ik heb honden voor minder op dit forum zien staan. Ik snap dat je vast en zeker veel opties hebt over wogen. Ik vraag me echter af hoever je wil gaan om je hond te behouden, ten opzichte van het tevriend houden van je net nieuwe buren. Ik snap dat een MAGtest lastig is voor een tsjech. Maar het is te trainen, net als de bonitatie. Je moet er alleen tijd in steken. Het is te doen. Ben benieuwd. Ik wens je in iedergeval veel succes. Groetjes Kim PS dit is normaal HONDENgedrag. Heeft geen reet te maken of het nu een tsjech is of een labrador. Territoriumdrift is a bitch ![]() Ga eens terug in je gedachten waar het fout is gegaan....... En niet op korte termijn terug. Vanaf het ogenblik dat de buren er zijn komen wonen. Hoe is de kennismaking geweest (tussen de honden). Ik geloof namelijk niet dat de schuld in zijn geheel bij Torak ligt...........als je begrijpt wat ik bedoel. ![]()
![]() |
#7 |
Junior Member
|
![]()
Die politie agent heeft die bevoegdheid niet
Maar de burgemeester wel maar dat zal nagekeken moeten worden in de APV van woonplaats. Ook kunnen ze instanties zoals LID en AID gaan inschakelen en dat soort zaken. Al met al een hele moeilijke kwestie
![]() |
#8 |
Erfelijk aangeboren Bitch
Datum registrace: Nov 2005
|
![]()
Niet als ze de MAGtest doet en slaagt. Dan erbij is dit geen hond die mensen aangevallen heeft, maar een hondengevecht onderling, met een eventuele burenruzie als gevolg.
Als die hond nou mensen aangevallen heeft, heb je gelijk.
![]() |
|
|