![]() |
![]() |
|
Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten |
![]() |
|
Herramientas | Estilo |
|
![]() |
#1 |
Junior Member
|
![]()
Hallo,
Wij fietsen ook met onze tsjech (3) en onze border collie x duitse herder (3 1/2) en ze zijn hierin heel verschillend. Gaat de laatsgenoemde in volle vaart ervandoor en blijft het tempo hoog houden, onze tjech daarentegen heeft en houdt zijn eigen tempo van ongeveer 11 km. Hem trachten de overreden om harder te gaan is onbegonnen werk; hij ziet er volgens mij echt het nut niet van in en dus gebeurt het niet! Overigens is met zijn conditie niets mis, want hij houdt dit lang vol (vorig jaar 40 km geoefend) alleen voor mee te doen aan wedstrijden zijn we gestopt; hij is te langzaam. En hoe meer ik probeer hem aan te moedigen hoe koppger hij wordt. Klinkt bekend? Overigens kan hij wel degelijk harder met de juiste stimulans zal ik maar zeggen zoals => een vreemde hond in de verte.....ineens 20 km ..... => een wegspurtende kat.... => mijn dochter die te paard meegaat...die wil ie per se bijhouden en dan maakt ie vaart..... Maar ja normaal gesproken dus een "slakkegangetje". Met onze vorige hond ( een siberische husky)fietste we echt veel omdat rennen en trekken bij deze honden echt in de genen zit. Wanneer ik dan bijvoorbeeld een tocht van 10 km maakte, deed ik de eerste 7 km niet anders dan remmen (hij had uiteraard een speciaal tuigje aan om te kunnen trekken). Hij bereikte in zijn "topjaren" tot aan 40 km per uur.....alleen hield het baasje dit niet lang (lees heel kort) vol.Binnen een paar jaar waren mijn trommelremmen van mijn nieuwe fiets -tot verbazing van de fietsenmaker - volledig tot op het ijzer afgesleten. Deze hond is 13 jaar geworden en heeft volgens onze berekeningen samen met mij "de wereld rondgefietst" Niet te vergelijken dus met onze tsjech nu.......die vindt het snuffelen en rondkijken ( zelfs zo dat ie met zijn hoofd bijna tegen een paaltje loopt als ik niet voor hem oplet) onderweg veel belangrijker. groet Marie-Jose |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Senior Member
|
![]()
Allemaal heel herkenbaar, hier ook een tsjech en een DH x . Samen aan de fiets geeft leuk tafereeltje, Pulga wil met zo'n 16 km/uur lopen en Barry vind een mooie 10-12 km wel ruim voldoende
![]() De afstand is echter weer geen enkel probleem, laaste keer hop hondjes aangehaakt en zonder enig probleem 12 km gefietst, daarna nog rondje bos want ze waren nog niet moe. Ook ik vind het ook niet verstandig om al te jong te beginnen met fietsen, kleine stukjes om te wennen kan natuurlijk al wel, maar het echte werk ook pas na 12 maanden. Enne 40 km... kweet niet of ik dat volhoudt.. na 12 km begint mijn kont al aardig zeer te doen, en mijn arm ook ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yara
|
![]()
[quote=SeHaVe;257665]die vindt het snuffelen en rondkijken ( zelfs zo dat ie met zijn hoofd bijna tegen een paaltje loopt als ik niet voor hem oplet) onderweg veel belangrijker.
groet Marie-Jose[/QUOTE ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Junior Member
|
![]()
Sky en ik zijn nu ook begonnen met het trainen voor de UV20.
Een paar keer per week gaan we gezellig met zn tweetjes, en iedere maandag avond met een groep van de hondenschool in Weert. Ik kon niet vroeger met hem beginnen te trainen, daar fietsen met honden in België strafbaar is, en veel politiezones nogal moeilijk doen bij het verlenen van een speciale vergunning. ![]() Nu ga ik dus een aantal keer per week de grens over naar mijn moeder om te fietsen met doggie. De 1e keer langs de fiets had Sky zoiets van "Ja hoor, daar komt ze weer met haar ideeën" maar ik moet zeggen dat het toen voor de 1e keer eigenlijk vrij goed ging. Oké zodra hij een ander 4-benig schepsel ontdekte moest ik oppassen om niet over auto's, door tuinen en andere plots opduikende en niet schuivende obstakels te vliegen, maar het was te doen. ![]() Wel heb ik na die 1e keer even bij de fietsenmaker de remmen laten omzetten, want met links remmen wat de voorrem was vond ik minder geschikt. ![]() Als wij alleen gaan fietsen loopt Sky dus als een oude aardappel naast de fiets tot hij dus iets leuks ziet, maar als we met de groep gaan fietsen doe ik niets anders als de rem in knijpen. Afgelopen maandag heeft hij dus 7km lopen trekken, en ik kan alleen hopen dat zijn interesse voor de andere honden snel iets afneemt, aangezien ik nu spieren ontdekt heb waar ik mij niet bewust van was dat ik deze bezat ![]() Na die 7km trekken had menneer trouwens nog de energie om bij de manege waar wij samen komen, en na het fietsen genieten van een bakje koffie zijn best te doen om tafels en stoelen om te gooien om alsnog bij de andere honden te komen. ![]() Normaal hebben wij in Mei examen, maar als hij zo een energiebundel blijft maak ik mij daarover absoluut geen zorgen ![]() Gr Tatiana |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yara
|
![]()
Ik heb Sky ontmoet tijdens een wandeling.....nou, je mag zeker wel een fiets mét terugtrapremmen hebben. 't Is nu eenmaal een flinke jongen, die Sky...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Junior Member
|
![]()
hallo,
kan iemand mij laten weten waar ik een agenda van UV proeven in Nederland kan vinden? Op site RVB vind ik niets. Patrick |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Junior Member
|
![]() Cita:
![]() |
![]() |
#8 |
Junior Member
|