Wróć   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Odpowiedz

Narzędzia wątku Wygląd
stare 10-06-2009, 17:15   #1
Jolanda
Member

Domyślnie

Nog een filmpje, maar dan voor de step (en geen 'trekras')

Cytat:
Napisał ELISE Zobacz post
Jolanda, wat leuk! Heb je die meteen "gevraagd" voor je verjaardag???
Nee, maar wie weet.......
stare 10-07-2009, 17:03   #2
gerard&monique
Lupo & Mizar

Domyślnie

Hieronder de antwoorden op de vraag of een hond voor de step mag om de step te trekken. De antwoorden zijn zowel van de dieren bescherming als van de hondenbescherming.

Beste meneer Jeurissen,

Dank u wel voor uw e-mail. De step die u bedoelt is waarschijnlijk de zogenaamde “Walkydog”. Deze step wordt gebruikt om honden voldoende beweging te geven in het juiste tempo. Wandelen is vaak te kort en het tempo te laag. Fietsen kan gevaarlijk zijn en het tempo te hoog. De step kan gebruikt worden voor zowel grote als kleine honden, hiervoor kan de step worden aangepast. Het is niet de bedoeling dat de hond de step alleen vooruittrekt; het “baasje” stept ook mee. Het is dus niet juist dat de step alleen voor trekhonden bedoeld
Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren

Intake & Service

Postbus 85980, 2508 CR Den Haag
Telefoon: 088-8113000
Fax: 088-8113077
Ledenadministratie: 088-8113311

Geachte heer Jeurissen,

Allereerst zijn we blij te lezen dat u actief met uw hond wilt gaan bewegen, hartstikke goed! Het steppen met de hond is momenteel populair onder hondenbezitters. Maar terecht stelt u de vraag of het trekken van de step door de hond wel mag van de wet.

Op grond van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is het gebruik van de hond als trekkracht verboden. Sterker nog, het wordt beschouwd als een vorm van dierenmishandeling. Het verbod op het gebruik van een hond als trekkracht is van toepassing op alle door een hond verrichte trekarbeid, ongeacht de zwaarte van deze arbeid, de motieven van de houder van de hond of de gestelde aard van de hond. Het verbod is dus absoluut. Door met name het gebruik van een hond als trekkracht tot dierenmishandeling te bestempelen heeft de wetgever ieder gebruik van een hond als trekkracht strafbaar willen stellen. De omschrijving zoals deze is opgenomen in de wet maakt geen enkel onderscheid naar incidenteel of regulier gebruik van een hond als trekkracht. Ieder gebruik, hoe beperkt ook, is blijkens de bewoordingen van de wet strafbaar als dierenmishandeling. Zo beschouwd moet het trekken van de step door een hond beschouwd worden als een verboden gedraging.
Dit gezegd hebbende voeg ik hier wel aan toe dat het met het steppen met de hond de bedoeling is dat de hond naast de step meeloopt. Bij het steppen wordt hierbij gebruik gemaakt van de zogeheten ‘Walkydog’. Dit is een verbinding tussen step en hond die zo is gemonteerd dat de hond naast de step meeloopt/rent en dat is uiteraard (wettelijk) gewoon toegestaan.

Tot zover mijn bevindingen.

Mocht u naar aanleiding van het vorenstaande nog vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u me altijd even mailen.

Met vriendelijke groet,

Mr. Just de Wit
Beleidsmedewerker juridische zaken

Steun de Hondenbescherming.
Word lid of doe een gift.
Kijk op www.hondenbescherming.nl

Zeker het laatse antwoord lijkt mij duidelijk. Heb de vraag nogmaals bij de dierenbescherming neer gelegd waarbij ik duidelijk heb gezegd dat ik de honden voor de step wil en dan natuurlijk wel mee step.
Een ieder is natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag maar voor mij is het duidelijk onze hondjes gaan niet voor de step heb geen behoefte aan een event. proces vebaal voor dierenmishandeling. Ik blijf gewoon fietsen.
Voor mensen die problemen hebben met het onder appel houden van de hond naast de fiets is de step met de hond ernaast een prima alternatief.

Gerard
gerard&monique jest offline   Odpowiedź z Cytatem
stare 10-07-2009, 22:14   #3
ELISE
Yara

Domyślnie

Het is nu in ieder geval duidelijk!

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Odpowiedź z Cytatem
stare 10-10-2009, 19:11   #4
ELISE
Yara

Domyślnie

Cytat:
Napisał Jolanda Zobacz post
Nog een filmpje, maar dan voor de step (en geen 'trekras')
Uiteraard moeten er regels zijn, maar als ik dit filmpje zie, vinden deze niet-trekrassen het ook leuk. Als een hond het lichamelijk aan kan, zie ik geen enkele belemmering (alleen die bekeuring dan , maar zoals Mijke ook al zei: de TsW wordt misschien wel voor Husky aangezien. Het lijkt me ook heel erg sterk, dat een bevoegd persoon om bekeuringen uit te delen ook kennis heeft van alle hondenrassen....

stare 10-10-2009, 19:53   #5
casa lupo
Junior Member

Domyślnie

Eigenlijk wilde ik niet meer reageren op dit topic omdat het dan een wellus nietus verhaal wordt maar daar er mensen belangstelling hebben nog even de volgende tip: informeer maar even bij de sledensport verenigingen wat wel en niet mag met 'niet sledehonden'.

je zult dan ontdekken dat andere rassen niet in de kar/ sleeklasse mogen uitkomen in wedstrijden, maar wel in de stepklasse

Ik heb veel respect en ben ook betrokken geweest bij activiteiten van de dierenbescherming maar ze zijn geen handhaver van de wet en zoals in een eerder bericht te lezen geeft de desbetreffende persoon zijn visie op de wet ....

Mensen die meer willen weten over deze fijne sport voor mens en dier kunnen gerust contact opnemen met ons.
stare 10-10-2009, 20:34   #6
niekvaningen
Junior Member

Domyślnie

Cytat:
Napisał casa lupo Zobacz post
Eigenlijk wilde ik niet meer reageren op dit topic omdat het dan een wellus nietus verhaal wordt maar daar er mensen belangstelling hebben nog even de volgende tip: informeer maar even bij de sledensport verenigingen wat wel en niet mag met 'niet sledehonden'.

je zult dan ontdekken dat andere rassen niet in de kar/ sleeklasse mogen uitkomen in wedstrijden, maar wel in de stepklasse

Ik heb veel respect en ben ook betrokken geweest bij activiteiten van de dierenbescherming maar ze zijn geen handhaver van de wet en zoals in een eerder bericht te lezen geeft de desbetreffende persoon zijn visie op de wet ....

Mensen die meer willen weten over deze fijne sport voor mens en dier kunnen gerust contact opnemen met ons.
Zelf heb ik ook een step, aanvankelijk wilde ik mijn hond wel leren trekken, maar kwam er toch ook achter, dat zij het wellicht niet snapt dat ze naast de fiets niet mag trekken en met de step moet trekken. Nu loopt ze keurig naast me en in het bos laat ik haar lekker los en sjouwt ze dan weer een achter me aan, dan weer eens door de struiken, of toch gewoon voor me uit. Een perfecte manier voor ons beiden om aktief bezig te zijn, en zij wordt op deze manier ook gedwongen om konstant op te blijven letten "waar de baas is". Het bevalt mij prima zo! groeten Nick
niekvaningen jest offline   Odpowiedź z Cytatem
stare 05-16-2010, 16:11   #7
ELISE
Yara

Domyślnie

Lekker weertje vandaag om te gaan steppen, zo'n 17 graden C. Yara ernaast en het ging super. Zoals altijd liep ze op haar bekende relaxte (= vooral niet te snel) manier mee (naast de step. Ik vond het vooral zelf helemaal super!

We hebben nu een Boerenfox te logeren en die liep voor 't eerst mee naast de fiets, alsof hij nooit anders had gedaan. Voor hem eindelijk een manier om zijn overtollige energie kwijt te raken.

Odpowiedz

Zasady Postowania