Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Honden shows

Honden shows Onze show successen, hoe je een Tsw kunt voorbereiden, hoe hem te showen...

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2008, 23:40   #1
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

De opmerking van Barry : ""de vereniging" zijn niet alleen bestuursleden maar ook de leden zelf" klopt helemaal!

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En zo is het, en heb dan ook vandaag gehoord.
Dat er bij de Nederlandse Dobermanvereniging door de leden door wijze van stemmen een keurmeester uit 1 lijst van 10 nederlandse keurmeesters en 10 buitenlandse keurmeester voor de clubmatch word gekozen .
Maar heb nog niet zoiets meegemaakt op de vergadering van de NVTW .
Dit lijkt mij dan ook een prima idee om als leden voor te stellen aan het bestuur van de NVTW!!!

@Martine, dan moet je natuurlijk niet wachten tot de volgende ALV, want dan is het te laat om nog een keurmeester te kunnen kiezen voor een volgende KCM.

Een bestuur is niet het hoogste orgaan in een vereniging (dus ook niet in een RV!) volgens het (bij wet geregelde) verenigingsrecht.
Maar een een Algemene Leden Vergadering is altijd het hoogste orgaan!
En een bestuur bereidt de ALV voor en voert de besluiten van een ALV uit.
In statuten is altijd vastgelegd dat een bestuur regelmatig binnen een bepaalde tijd een ALV moet uitschrijven (minstens 1 x per jr). Daarnaast is het altijd mogelijk om als leden aan het bestuur om een extra ALV te vragen. Als een bestuur daar niet aan voldoet, kunnen leden zelfs zelf een ALV uitschrijven.

Dit was even een technisch verhaal rond verenigings recht, maar zo zwaar hoeft het echt niet te liggen Het is allemaal in de statuten van een RV geregeld, dus lees ze even en je weet wat dit betreft de mogelijkheden zijn

@iedereen die dit leest
Dus... als er meer leden van de NVTW zijn, die graag ook zelf inspraak willen in de keuze van een keurmeester voor een volgende KCM, meldt het hier of via PM bij Martine
Want alleen SAMEN kan je als leden zaken veranderen binnen een RV en je hebt daar ook VOLLEDIG het RECHT TOE!

En dat is dus een algemeen democratisch principe

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 22-09-2008, 06:31   #2
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En zo is het, en heb dan ook vandaag gehoord.
Dat er bij de Nederlandse Dobermanvereniging door de leden door wijze van stemmen een keurmeester uit 1 lijst van 10 nederlandse keurmeesters en 10 buitenlandse keurmeester voor de clubmatch word gekozen .
Maar heb nog niet zoiets meegemaakt op de vergadering van de NVTW .

Groette Martine.
Maar dat ga jij komende ALV vast inbrengen.. hahahahaa....
Old 21-09-2008, 10:13   #3
loco
Non active.

loco's Avatar

Quote:
Originally Posted by annomon View Post
Dus als je een grote, stevig gebouwde tsjech hebt met een dito persoonlijkheid kun je maar beter naar de oosterburen gaan als je voor de U-tjes gaat.
Dat "DITO PERSOONLIJKHEID" staat bij jouw doggie er voornamelijk naast .
Old 21-09-2008, 11:12   #4
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Nu weet ik dat er verschillende ideeen bestaan over wel of niet broodmager, maar ik vond het meer weg hebben van een anorexia-verkiezing
Moet heel eerlijk bekennen dat ik gisteren geen abnormaal magere honden heb kunnen ondekken. Maar ik zal de foto's van gisteren nog even bekijken...
Old 21-09-2008, 11:47   #5
annomon
Junior Member

annomon's Avatar

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Moet heel eerlijk bekennen dat ik gisteren geen abnormaal magere honden heb kunnen ondekken. Maar ik zal de foto's van gisteren nog even bekijken...
Wat ik al zei, de ideeen daarover lopen uiteen en het is uiteraard ook een kwestie van smaak. Maar daarin zie je dus grote verschillen op shows Mijn dierenarts vindt ook dat ik mijn hond, gezien zijn grootte, schandalig mager moet houden, maar ja, daarin ben ik iets minder volgzaam, zal ik maar zeggen Ik vind dat je z'n ribben wel enigszins moet kunnen zien als hij in actie is (bij rennen en spelen e.d.), maar dat het bij stilstand niet moet uitnodigen om xylofoon te willen spelen op z'n ribben.

@ Martine: "Dat "DITO PERSOONLIJKHEID" staat bij jouw doggie er voornamelijk naast" : Mijn doggie noopt mij tot dergelijk gedrag en ik probeer dat dan uit te leggen als een poging tot samenspel tussen baas en hond waarbij de weerbarstige praktijk dan is dat doggie probeert eigen gang te gaan en baas hem vervolgens staat toe te brullen als een bootwerker
Old 21-09-2008, 12:16   #6
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Ik vind dat je z'n ribben wel enigszins moet kunnen zien als hij in actie is (bij rennen en spelen e.d.), maar dat het bij stilstand niet moet uitnodigen om xylofoon te willen spelen op z'n ribben.
Ik kan je foto's laten zien van Nederlandse deelnemers waarbij ook de ribben te zien zijn in stilstand. Dus het is gelukkig een internationaal iets dat je hier aankaart en niet specifiek een Frans probleem.

Ik zag gisteren wel dat de Fransen duidelijk meer gewend zijn shows te lopen dan menig nederlander als je puur kijkt naar de manier waarop ze de honden voorbrachten. Netjes het touwtje strak en een handje in de lucht om de hond zijn aandacht te trekken.. Als niet showmens zoals ik denk je dan meteen, wat een overdreven gedoe.. hehehe.. maar het werkt klaarblijkelijk wel..
Old 21-09-2008, 13:29   #7
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

mbt showen:
Gisteren was in de verschillende ringen duidelijk te zien, dat er naast ervaren showmensen ook mensen stonden die het leuk vonden om eens een keer hun hond op een clubmatch uit te brengen

Sommige honden kenden zo'n showgebeuren al, werden uitstekend voorgebracht (wat je daar als leek dan ook maar van mag vinden! )en lieten zich daardoor ook veel beter beoordelen door de keurmeester.
Voor andere honden en bazen was alles nieuw, waardoor hond en baas onzeker waren en dat was dan ook in de hele presentatie te zien.
(Sommig eigenaren hadden bv grote moeite om de tanden van de hond goed te laten zien)

Ondanks de gemoedelijke sfeer en de keurmeester die de tijd nam om eigenaren op hun gemak te stellen, zal ook op een clubmatch een hond die beter voorgebracht wordt zich ook beter profileren en daardoor vaak hoger geplaatst worden.

En natuurlijk is nooit iedereen het eens met de plaatsing van een keurmeester. (ik ook niet!) Maar een plaatsing blijft altijd een persoonlijke intepretatie van de rasstandaard (en ook persoonlijke smaak van het totaalbeeld) van de keurmeester.

Op gewone tentoonstellingen gaat het er vaak veel minder gemoedelijk en rustig aan toe!
Dus voor "nieuwelingen" die na deze dag ook nog met hun hond naar shows willen gaan, kan ik alleen maar de tip geven: ga ringtraning doen en oefenen, zodat je hond weet waar hij aan toe is en zelfvezekerd met je de ring in gaat en zich goed laat presenteren!

Mbt opmerkingen over magere honden:
Er liepen wel een paar honden rond waarvan je de ribben kon zien. Maar het is mij niet opgevallen dat er zoveel extreem magere honden rondliepen! En zoals al eerder opgemerkt is dat ook een kwestie van smaak
Zelf geef ik om verschillende redenen ook de voorkeur om mijn honden, als ze nog in de groei zijn, ietwat "schraal" te houden. Vet worden kan later altijd nog! (en ik spreek uit ervaring!)

Mbt opmerkingen over angstgedrag:
Honden die niet gewend zijn om in een ring te staan en tanden te laten zien, zullen altijd "gedrukt" gedrag vertonen (bv staart onder de buik). Honden die onprettige ervaringen hebben opgedaan in een ring zullen het zelfde doen!

Ook in diverse andere landen heb ik TsW's (die in het dagelijks leven heel vrij, spontaan en niet bang waren) erg gedrukt en met een staart onder de buik in de ring zien staan.
Een staart onder de buik houden na bv tanden laten zien (van een hond die dat niet gewend is) zegt mij nog niet dat dit een extreem angstige hond is!

Maar.......
Ik ben gisteren zelf ook wel geschrokken van het relatief grote aantal bange TsW's dat ook buiten de ring rondliep
Een TsW werd oorspronkelijk gefokt als moedige werkhond en je mag toch verwachten dat dit nog steeds "vrije" temperamentvolle honden zijn.
En ik werd er dus echt niet blij van, dat ik gisteren veel honden zag die spookbenauwd voor vreemde mensen waren!

@ Azazel mbt de vraag over een keurmeester
ik vermoed dat Martine het volgende bedoelt:
Van een aantal mensen van de Belgische club hoorde ik dat op de Rasspecial in St.Ghislain (Tertre) geen enkele hond een U kreeg. De keurmeester gaf een goede uitleg over de beoordeling van de honden. En hij vertelde er bij dat de honden niet zelfverzekerd genoeg waren (voor een werkhond), en dat ze daarom niet meer dan een ZG hadden gekregen. (Deze keurmeester was Jan de Gids uit Nederland)

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 21-09-2008, 20:08   #8
loco
Non active.

loco's Avatar

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Ik kan je foto's laten zien van Nederlandse deelnemers waarbij ook de ribben te zien zijn in stilstand. Dus het is gelukkig een internationaal iets dat je hier aankaart en niet specifiek een Frans probleem.
Ik zal je dus maar ff voor zijn .
Hier dus de Nederlandse Poolse Tjech (Om te laten zien hoe internationaal het is ) waarbij de ribben te zien zijn in stilstand .
Maar dus wel ruikend naar het voorwerp van de KM .

En nee,hij heeft geen serieuse ziekte zoals anorexia , of tig lintwormen, etc, etc, etc.
Geeft nooit over, en is nooit aan de sjees .
Is blakend gezond, en eet gewoon zelf niet meer dan hij nodig vind .
En des te meer ik mijn best doe, om er meer in te krijgen des te makkelijker hij z'n vreten laat staan .
Maar heb liever dit dan een hond die dik word van lucht .
Want vind zelf het probleem eerder liggen bij de "Te zware honden", die gewoon extra worden belast door de extra kilootjes die ze moeten meedragen zeker in de leeftijd van pup tot volwassen hond .

Groette Martine.
Old 24-09-2008, 12:26   #9
Margo
Moderator

Margo's Avatar

Send a message via Skype™ to Margo Send Message via Gadu Gadu to Margo

I already added your photos to the gallery but some descriptions are missing, Could you check it:
http://www.wolfdog.org/drupal/nl/gallery/subcat/2/2812/
and write me if something is wrong or if you know dogs which are on the photos with no description?
Thanks!

The customs of your tribe are not laws of nature - George Bernard Shaw
Margo jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2008, 21:13   #10
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Naast de foto's op wolfdog te plaatsen, is de NVTW webmaster natuurlijk ook erg blij met het ontvangen van foto's van het KCM 2008..

[email protected] dat is waar je ze naartoe kan mailen.

Ik heb mijn foto's inmiddels hier al geplaatst..
Komt dat zien... komt dat zien !! *lol*

groetjes,
Barry

ps, leuke foto's Wilma!... stuur je er mij ook een paar?
Old 01-10-2008, 07:09   #11
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Hoi allemaal,

De showuitslagen van het KCM 2008 staan nu online, inclusief alle beoordelingen! Kijk op www.wolfhond.org....

*edit*

Last edited by Azazel; 01-10-2008 at 18:51.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 14:45   #12
gerard&monique
Lupo & Mizar

gerard&monique's Avatar

Een NVTW account zal in ieder geval duidelijkheid geven of je reactie op persoonlijke titel of uit naam van de club is.
Dat kan lijkt mij echter geen kwaad als ik jou reacties af en toe lees.
Deze kunnen natuurlijk prima op persoonlijke titel maar uit hoofde van de club lijkt mij dat niet altijd.

Groet,

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 15:08   #13
Azazel
n00b

Azazel's Avatar

Quote:
Dat kan lijkt mij echter geen kwaad als ik jou reacties af en toe lees.
Ach, ik ben ook maar een mens..

Quote:
Deze kunnen natuurlijk prima op persoonlijke titel maar uit hoofde van de club lijkt mij dat niet altijd.
Vandaar dat ik ook niet zo'n account heb. haha...

Groetjes,
Barry

Last edited by Azazel; 01-10-2008 at 18:50.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules