View Single Post
Old 30-07-2006, 00:11   #3
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hallo ...,

Allereerst welkom op dit forum! Leuk dat er weer een nieuwe TsW eigenaar is die van het forum gebruik maakt

Wat rot voor jullie en je pup dat hij zo ziek was, het is wel jammer als je samen zo'n slechte start hebt. Ik ben dan ook blij voor jullie dat het nu een stuk beter gaat.

Persoonlijk zou ik mij nog niet zo druk maken over z'n instinct, maar wel gewoon z'n opdringerige gedrag verbieden.
Voor een TsW pup is het hele leven "fun" en met alles wil hij wel spelen en dollen
Alleen is "de taal" van katten een andere dan die van honden, dus vaak begrijpen ze geen barst van elkaars gedrag
Het speelse gedrag van een TsW pup (met happen en poten op leggen) wordt door de kat uitelegd als een aanval
En zij zullen daar dan ook vaak (terecht) met een "haal" op reageren. (en soms kan dit afschuwelijke gevolgen hebben voor de oogjes van een pup)

Als je pup de kat te opdringerig benaderd zou ik hem corrigeren. Daarnaast geef/gaf ik mijn poezen allerlei wat hoger gelegen "escape routes" waar ze buiten het bereik van de TsW pup kunnen lopen of liggen.
Daarnaast hielp het hier soms ook om de poes eens in de bench te leggen met een super lekker slaapplekje (de TsW kan er niet bij, de poes reageert meestal niet meer en toch wennen ze aan elkaar)

Op dit moment heb ik 7 TsW pups (van precies 6 wk oud) door de kamer lopen en onze poes waagt zich op dit moment dan ook terecht niet meer op de grond Maar onvoorstoorbaar loopt ze over kastjes en tafel om de kleine piranja's te ontwijken. En vaak zit/ligt ze op haar gemak al die drukte vanaf een hogere plaats te bekijken.

En hetgeen jij vertelt over je pup heeft m.i. (nog) niet direct met het jachtinstinct van je pup te maken, maar meer met z'n onbenullige speelgedrag.
Ik zal je een ander voorbeeld van bij ons vertellen:
Wij hebben in onze superdrukke roedel (met dagelijks veel aanloop van volwassenen en kids) ook nog een Leonberger (van 7 mnd) rondlopen. Deze dame is dus ook nog super speels, maar heeft geen benul van haar grootte, gewicht en kracht
De TsW puppy's vinden het echt super kicken als ze rondrent en met hen wil spelen... Ze hangen dan in haar poten. staart en oren, maar in zo'n spel legt ze ook rustig heel lomp haar poot op ze
Dus mag Plukje alleen maar gedoceert onder toezicht met ze spelen (niet omdat ze ongehoord gedrag vertoont, maar dat het verschil in leeftijd te groot is voor normaal en verantwoord spelgedrag)
Dit mag dus wel van ons:

en dit ook

Maar zodra het op rennen, bijten en poot op leggen komt , krijgt Plukje een correctie en moet ze even apart van de pups blijven.

Ik hoop dat ik je met dit lange verhaal, met totaal andere vorbeelden, je wat meer duidelijk heb kunnen maken en je zeker ook wat gerust heb kunnen stellen.

Als je nog meer vragen hebt, mag je me natuurlijk ook altijd even persoonlijk mailen en/of bellen.

Groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote