Niek,
Toen wij Lupo pas hadden wilde hij ook niet komen het was steeds weer een probleem om hem te pakken te krijgen. Gelukkig viel hij geen andere mensen lastig en speelde hij gewoon met andere honden. Maar je wilt op een gegeven moment wel weer naar huis en je hond dan mee nemen.
Ik ben begonnen met een lang touw van zo'n 15 meter aan zijn halsband vast te maken en hem dan gewoon los te laten lopen. Je denkt dat zit dan toch steeds in de knoop of ergens aan vast maar dat valt reuze mee.
Vervolgens riep ik hem alleen als ik op het touw kon gaan staan Lupo was meestal wel bij mij in de buurt. In het begin dacht hij hij roept wegwezen dus maar dat lukte niet omdat ik op zijn touw stond. Hij had vrij snel door dat hij als hij geroepen werd niet weg kon en als je toch niet weg kan kan je net zo goed naar de baas gaan om je beloning op te halen. Als hij in het begin niet wil komen touw in halen en uitbundig belonen het liefst met wat lekkers erbij. In de loop van de tijd maakte ik het touw steeds korter en korter tot er nog zo'n meter over was. Voor hem was dat genoeg want hij wist touw aan halsband dan kan ik niet weg.
Nu heeft hij helemaal geen touw meer en luisterd redelijk goed.
Verder helpt het als je hem roept en hij niet komt resoluut weg te lopen hij komt dan echt wel achter je aan. In ieder geval sneller dan dat je blijft roepen en achter hem aan gaat zitten. Hem proberen te pakken is geen straf maar een beloning want het is toch een hardstikke leuk spelletje als de baas achter je aan rent.
Verder moet het komen naar de baas zo leuk zijn dat hij daar alles voor wil laten dus uitbundig belonen geef hem ook wat lekkers en als je hem hebt aangelijnd ook even met hem spelen.
Mizar luisterde beter maar hebben we met deze methode het snappen (bijt beweging) naar andere mensen afgeleerd.
Hopelijk heb je er wat aan
Gerard
Last edited by gerard&monique; 13-10-2009 at 14:51.
Reason: .
|