View Single Post
Old 14-02-2008, 12:10   #32
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Hoi Lin,

Je hebt al gelukkig al veel zinvolle antwoorden gehad van TsW' en SWH eigenaren
Maar toch wil ik er nog een paa dingen aan toevoegen
TsW's kunnen net als SWH's en andere honden gewoon loslopen als ze luisteren naar basis commando's zodat je ze onder controle hebt. (voor, hier, af etc) Heb zelfs een keer met iemand met 5 loslopende TsW's gewandeld terwijl er op 5m afstand een aantal herten overstaken... Zowel de andere eigenaar als ik gebruikten op dat moment het zwaarste commando voor onze honden (voor de een was dat AF en voor de andere HIER) En de TsW's volgden het naadloos op lieten de herten passeren

Maar... veel TsW's vertonen, als ze eenmaal volwassen zijn, "patsgedrag" naar sexe genoten. En dat maakt dat je vaak heel alert moet wandelenZelf heb ik ook zo'n bling bling Anita Als ze werkt reageert ze niet op andere honden, maar als ze gewoon vrij ergens in een bos losloopt wil ze graag patsen naar andere teven. Dat maakt dat als ik een hond zie aankomen ik haar (net als bij passerend wild) even bij me roep totdat ik zelf gezien heb of het een reu of een teef is!
Mijn ervaring is dat dit gedrag bij SWH's minder voorkomt. Maar Vanzelfsprekend zijn er zoals Christa al vertelde altijd individuele verschillen binnen een ras!

Daarnaast heeft een wolfhond nog een aantal specialiteiten rond onderstaande items in huis zoals bv:
sloopgedrag, uitbreek kunstenaar, zindelijkheid, trainingswijze, jachtdrift. De meeste wolfhondeigenaren realiseren zich dat vaak niet eens meer omdat zij zich er op ingesteld hebben en het leven met een TsW of SWH en het gewoon een soort way of life geworden is

Dus ga zeker ens bij eigenaren van beide rassen op bezoek om hun ervaringen te horen!

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote