View Single Post
Old 13-01-2008, 15:50   #25
Koos
Member

Uiteraard ben ik ervoor om zoveel mogelijk met HD vrije honden te fokken maar er zijn diverse publicaties die ook aantonen, dat als je alleen met HD vrije honden fokt er andere, ook niet zeer onbelangrijke, faktoren aan de orde komen.

HD is dus in de fokkerij ook niet het enige ding waar je naar moet kijken en tussen HD en HD ligt een wereld van verschil.

En zoals Stefanie al opmerkte de oorzaak van HD ligt niet alleen bij de fokker maar ook terdege bij de eigenaren.

Niet iedereen is er van overtuigd, maar HD is ongeveer 30% erfelijk en ongeveer 70% milieu, dus dat houdt ook in, dat voeding en beweging en huisvesting ook een belangrijke invloed uitoefenen.

Ook is het niet onbelangrijk om voordat je gaat fokken eens gaat kijken naar de voorouders in zoveel mogelijk generaties, voor zover bekend zijn.
Mocht het nou zo zijn, dat de as. moederhond een C heeft en in de hele lijn van de voorouders en eventueel met de gegevens van de broertjes en zusjes er geen verdere C voorkomt, dan durf ik met zo'n C teef best te fokken. Want wat is de oorzaak geweest? Dat kan een ziekte zijn geweest, tijdens het eerste jaar, dat kan een optater geweest zijn tijdens het spelen met andere honden enz. enz. En dan is de vraag, of deze HD dus erfelijk is of door een externe oorzaak is veroorzaakt.

De achterliggende lijn is voor mij veel belangrijker dan eigenlijk de hond zelf.

Maar je moet daarvoor wel open staan, als je alleen maar kijkt naar een mooie hond en die in deze achterliggende lijn alleen maar C's heeft, dan ben je verkeerd bezig.

Tevens kan je hieruit ook leren, dat bepaalde combinaties in achterliggende lijnen wel een verhoogd risico opleveren en dan is de keuze aan jezelf of je hier vanuit zo'n lijn een pup of een dekking wilt hebben.

Het probleem is, dat HD nl. geen enkel gen is maar een multigen. Was het een enkel gen, dan hadden we het er zo uit gefokt maar helaas het heeft met nog een aantal andere samenlopende genen te maken.

Voor ongeveer 10 - 12 jaar werd er in Tsjechie en Slowakije bijna geen hond geröntged. Daar moest de hond voldoen aan de 100 km UV proef en onderweg nog over een paar schuttingen springen. Deed de hond dat, dan had hij geen last van HD maar ik kan je verzekeren, dat er beslist honden tussen gelopen hebben, die wel HD hadden maar door de training van de 100 km zulke goede spieren hadden opgebouwd, dat ze met gemak dit alles konden volbrengen. En die gegevens kan je nu niet meer achterhalen of ze wel of geen HD hadden.

Fokken is gokken. Ook al doe je nog zo je best om met HD vrije honden te fokken toch zullen er gevallen van lichte tot zeer zware HD voorkomen. Je kunt alleen proberen om het zo beperkt mogelijk te houden.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote