![]() |
Test voor hypofysaire dwerggroei TsW is beschikbaar!
De test voor hypofysaire dwerggroei werd door de universiteit in Utrecht onlangs ook voor het TsW ras gevalideerd.:)
Vanaf april 2009 is het dus mogelijk om ook een TsW op hypofysaire dwerggroei te testen! Er zijn binnen het TsW ras helaas ook meerdere dwergen (uit verschillende lijnen)bekend. En indien slechts 1 procent van de honden dwerg is binnen een populatie, zal 18 procent van de populatie drager van deze gen mutatie zijn.! En het aantal dragers is in de praktijk dan ook vaak veel hoger dan men denkt :( http://www.ursidaestee.wolfdog.org/v...0E%20groot.JPG Maar vanaf heden hoeven er dus geen TsW dwergen meer geboren te worden! Want door middel van een simpele test kan nu vastgesteld worden of een hond drager is van dit gemuteerde gen en kan daar het fokbeleid op aangepast worden. Er hoeven dus ook geen honden uitgesloten worden voor de fok. Maar men hoeft alleen maar geen drager x drager (van dit gen) meer te kruisen! Daarom is het zinvol om zo veel mogelijk TsW’s te testen om te zien hoe deze mutatie binnen het ras verspreid zit. En om te voorkomen dat er nog een ooit een TsW dwerg geboren zal worden, zal men alle TsW’s waarmee gefokt wordt hierop zeker moeten gaan testen! http://www.ursidaestee.wolfdog.org/v....jpgEgroot.jpg Hoe een eigenaar zijn TsW kan laten testen op hypofysaire dwerggroei: Omdat waarschijnlijk nog niet alle dierenartsen op de hoogte zijn van de test, kan het handig zijn om hen ook een kopie te geven van het artikel van dr. H. Kooistra en drs. A. Voorbij: Hypofysaire dwerggroei bij de Duitse herdershond en de Saarlooswolfhond -Beschikbaarheid van een genetische test- Hier is dit document te downloaden. Een bloedafname formulier is voorlopig hier als pdf file te downloaden, waarna je het uit kunt printen **. (mogelijk zal de RV in de toekomst een eigen formulier ontwikkelen dat dan ook op hun site te downloaden is) ** Een pdf bestand is te openen met het programma Acrobat Reader. Als dit programma nog niet op je computer staat, kun je dit Hier gratis downloaden
Het 4 ml bloedmonster kan (in een EDTA buisje) samen met het ondertekende formulier en een kopie van de stamboom door de dierenarts gezonden worden naar: Dr. H.S. Kooistra Department Geneeskunde van Gezelschapsdieren Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht Yalelaan 108 3584 CM Utrecht Nederland http://www.ursidaestee.wolfdog.org/v...20kleinJPG.JPG
Onderstaand nog enige informatie over hypofysaire dwerggroei. http://www.ursidaestee.wolfdog.org/v...0E%20groot.JPG Wat is hypofisaire dwerggroei: Dwerggroei is een ernstige ongeneeslijke genetische afwijking die je geen enkele hond toewenst. Een dwerg heeft een slecht ontwikkelde hypofyse, waardoor bepaalde hormonen (zoals bv groeihormoon) weinig of niet geproduceerd worden. Doordat ook het schildklierstimulerend hormoon te weinig geproduceerd wordt hebben zij ook een traag werkende schildklier. Behalve dat deze honden klein blijven hebben ze last van allerhande nare bijkomende kwalen (b.v kaalheid, jeuk, ontstekingen, niet goed functionerende lever en nieren, sloom/traag gedrag) als ze niet dagelijks medicijnen krijgen. http://www.de-ursidae-stee.com/wolfd...0dwergroei.jpg Herkenning en aanwezigheid van dwerggroei binnen een ras: Niet altijd worden dwerggroei door een fokker herkend! Veel dwergen sterven al in de baarmoeder of worden dood geboren. Daarnaast overlijdt meer dan 90% van de levend geboren dwergen in de eerste week. Enigszins in groei achterblijvende pups worden door een fokker ook vaak niet als dwergjes herkend. Vaak ziet men pas na een week of 4 (of nog later) dat een pup een afwijkend is van de anderen. Binnen de rassen Duitse herder, de Karelische Berenhond, de Saarlooswolfhond en de Tsjechoslowaakse wolfhond komt in ieder geval hypofysaire dwerggroei voor. http://www.de-ursidae-stee.com/wolfd...%20en%20DH.jpg |
Hoe is de procedure als er al bloed opgeslagen is bij Genetic Counseling Services?
groet, Marjan |
*edit*
Zie 2e bijdrage.... |
Zijn de fokker in NL/BE de enige die dit gaan testen of wordt dit ook aan buitenlandse fokkers voorgelegd? Ik lees er namelijk niks over op de anderstalige fora ...
|
Is er geen mogelijkheid om de test goedkoper te maken door het massaal afnemen ervan op bijvoorbeeld een Club Match? Ik kan me voorstellen dat de prijs voor veel mensen een probleem kan zijn. Daarbij komt de ogentest en HD-foto's enz..:shock:
|
De test is volgens mij nog alleen in utrecht beschikbaar aan de universiteit. Iedereen is vrij om bloed van zijn of haar hond in te sturen , als je wil weten of je hond drager is.
Het is inderdaad zo dat als er 1 % dwergen geboren wordt dat dit betekend dat er 18 % van de populatie drager is! (dit is gewoon statistiek) tsja.. en hoeveel dwergen er zijn dit weet niemand precies.. helaas zijn fokkers daar nog niet heel erg open over.. maar misschien komt daar wel verandering in... je weet het maar nooit :) Het is in ieder geval zo dat er bij de Saarlozen fokkers waren die echt 100% zeker wisten dat er geen dwergen in hun lijnen voorkwamen, deze fokkers hebben echter wel mee gedaan aan het onderzoek , en dus ook in deze lijnen kwam het dwerggen voor!! De NVTW gaat binnenkort bij het fokkersoverleg bekijken hoe ze dit probleem aan willen gaan pakken. Maar het staat iedereen vrij om bloed in te sturen van zijn of haar hond. Zeker van fokdieren is het misschien verstandig. En dan is de moeilijkheid natuurlijk nog...... hoe gaan de andere rasverenigingen dit oppakken.. ook nog ff de kop diep in het zand, of gaan ze met z'n allen dit probleem aanpakken ? :bigok Als er buitenlandse fokkers zijn die interesse hebben kunnen ze altijd even kontakt met Mijke/faculteit utrecht of de NVTW opnemen over het hoe of wat. Voor zover ik weet is de ontwikkeling van de test een hele dure.... dus ik denk dat de test voorlopig alleen op de universiteit gedaan zal worden IK hoop in ieder geval dat er een goede inventarisatie gedaan kan worden, zodat je ook wat meer kan zeggen over de verspreiding van dit gen in het ras. |
Goedkoper kan de test niet... maar we zijn bezig om iets te bedenken om de afname 'gratis' te laten gebeuren op bv een clubmatch.. maar dit gaat eerst in het fokkersoverleg besproken worden.
Ik denk dat als je door je dierenarts bloed laat prikken bij bv HD test of jaarlijkse vaccinatie/check hij/zij hier ook niet veel extra voor zal rekenen ;) Quote:
|
Hoi luitjes,
In een vorig topic las ik dat er wereldwijd +/- 7500 TSW's zijn. Met 1 bevestigde dwerg en het feit dat 1 procent dwerg betekent dat er 18 procent drager is kom ik tot de volgende rekensom. 100 % / 7500 = 0,0133333 (1 procent van de tsw's) 0,013333 x 18 = 0.24% drager. Mijn vraag aan jullie: Is het op dit moment verstandig om alle honden waarmee gefokt word te testen, of om alleen honden te testen die uit verdachte lijnen komen? (Het uiteindelijke oordeel wel/niet testen is natuurlijk voor elke fokker zelf om te beslissen.) Verder is elke dwerg er 1 teveel, laat daar geen misverstand over bestaan. Ik wil alleen als voorschot op het fokkersoverleg van 8 Mei graag jullie mening hierover peilen. Dan kan iedereen zich alvast voorbeidden en met goed beslagen argumenten op het fokkersoverleg verschijnen. Voor iedereen goed, en zeker voor de TSW. :) Groetjes, Barry *Edit* letterkleur aangepast.. |
@Barry, krijg je last van GIRLSSSSSSSSPOWERRRRRRRRRR ?????
Je gaat al in het roze tikke :twisted:. Zal maar op gaan passen met zolang s'morgens voor die spiegel te staan :rofl3 :cheesy:. |
Er zijn dus meer dwergen bekend!! over hoe en wat weet ik niet.. maar ik denk dat er meer onder de zoden geschoven wordt dan dat jij en ik willen weten :shock:
Niet iedere fokker is hier erg open over!! en zoals bij de saarlozen het kan dus in je lijn zitten zonder dat je dit weet! zoals al eerder geschreven is gaan er dus ook een boel dwergen dood in de baarmoeder en worden geresorbeerd en hier zie je dus niks van terug.. hoogstens in je aantal pups... maar ja dat wist je toch al niet dus beginnen met een inventarisatie.. voordat er allerlei dingen geroepen gaan worden lijkt mij dus erg slim!! |
Quote:
Ik d8 echt dat ik het wit markeerde.... wat van die mooie lange lokken al niet met je kunnen doen he.. hahahaha ;-) Groetjes, Barry |
Quote:
Er komt hier ook een boel ontwetendheid bij ;-). Niet iedereen herkent het als de dwerg :(, en denkt dat ie gewoon een achtergebleven pup had. |
Quote:
|
Maar in ieder geval wordt het probleem dus niet onderkend... op welke manier dan ook :)
vandaar de inventarisatie ........ in nederland zijn er gelukkig een heleboel verschillende lijnen die overal en nergens vandaan komen... dus als we gewoon eens wat hondjes gaan inventariseren kan er misschien wel een conclusie getrokken worden. En misschien is het dan wel wat Barry hoopt een stom in een glas water.... maar dat weet je dus pas als je inderdaad wat honden hebt gecheckd. Quote:
|
Quote:
Kijk, ik snap best dat sommige fokkers hier niet "open" over zijn. Maar wat zou op dit moment dan "plan de campagne" moeten/kunnen zijn? Zomaar ieder ouderdier testen zonder dat bekent is hoe groot het probleem nu daadwerleijk is, of gericht testen? groetjes, Barry |
Inventariseren!!
ouder dieren testen openbaarheid van de testresultaten |
Quote:
Maar omdat het een Nederlandse test is, leek het mij wel zo aardig om hier alvast het hele verhaal te plaatsen!:) En ook TsW eigenaren uit andere landen kunnen (net als bij SWH en DH) bloed opsturen voor de test. En wie er gaan testen ligt aan de eigenaren en fokkers zelf :) En wat de test zelf betreft, deze wordt zoals Judith al vertelde alleen nog maar in Utrecht gedaan. De ontwikkeling van de test heeft heel veel tijd en geld gekost. En daarnaast is het ook een arbeidsintensieve test, vandaar deze prijs. |
Voor mij als leek nog even een vraag:
Begrijp ik het goed dat ik alsnog bloed moet laten afnemen voor deze test, ondanks dat er van mijn honden net bloed is opgeslagen bij Genetic Counseling Services voor opslag en bepalen van het DNAprofiel? Of kan Genetic Counseling Services gevraagd worden om bloed af te staan aan Utrecht voor deze test? groet, Marjan |
ik denk dat je inderdaad kan vragen of die bloedbank een stukje van je bloed kan afstaan aan utrecht :)
misschien kun je ook nog even wachten tot een clubmatch of andere byeenkomst.... om opnieuw bloed af te nemen.. tenzij dit natuurlijk een klein drama was :) |
Quote:
|
Voor alle vragen die ik over de Derggroei test ontving, heb ik dit nieuwe FAQ topic aangemaakt:
http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=10763 |
Ik heb het gelezen en vind het een duidelijk stukje :ylsuper
|
Fijn dat jullie ook een test hebben.
Denk zelf dat het gewoon verstandig is om alle aankomende ouderdieren te testen en ouderdieren waarvan pups nu gebruikt gaan worden.Scheelt nml. als de ouderdieren vrij zijn,dat je pups niet meer hoeft te testen. Bij de SWH kwamen hele onverwachte dragers te voorschijn en juist "besmette" lijnen waar eigenlijk helemaal geen dragers naar voren kwamen. Het maakt veel duidelijk over hoe gemeen de dragers van een ziekte kunnen lopen in een tak. Gr. Christa |
Quote:
Is momenteel voor mij, niet anders dan de HD ;-). En dan heb ik ook een vraag aan iedereen :rock_3. Want zat net op de site van de NVTW en kwam zo dus bij het aanvraag formulier voor de dwergtest van de NVTW ;-). Deze kan worden ingevuld dat niet alleen de eigenaar word geïnformeerd over de uitslag, maar ook de secretaris van de NVTW ;-). Maar in dit aanvraagformulier word geen toestemming gegeven door de eigenaar dat het gepubliceerd mag worden :shock:. Nou mijn vraag, want de HD uitslagen van het RvB vandaan staan bv wel in het CZ point dus gewoon gepubliceerd :rock_3. Moet deze dwergtest-uitslagen (wel of niet verplicht door de NVTW) niet worden gepubliceerd ????? Want persoonlijk ben ik hier namelijk wel nieuwsgierig naar, hoeveel wel drager zijn - welke lijnen - hoe of wat - etc etc etc, maar word hier geen toestemming voor gegeven door de eigenaar, zouden we hier dus nooit vanwege het privacybeleid achter komen :(. Wat vinden jullie, wel of niet publiceren ??? Groette Martine. |
Op het formulier wat Mijke eerder in dit topic heeft gezet, staat:
"Hij/zij verklaart ermee akkoord te gaan dat de uitslag van de test openbaar wordt gemaakt ten einde deze erfelijke afwijking bij de Tsjechoslowaakse Wolfhond te kunnen bestrijden". |
Quote:
Maar ik stelde dus me vraag aan iedereen op het forum, en niet alleen aan Mijke :mrgreen:. |
Ik vind de test een zelfde waarde hebben als de HD test. Dus gewoon openbaar. Als het even kan ook op wolfdog.org .. bv onder de HD/ED uitslagen. :)
Je kan wel lekker piepen dat het in je lijn zit... maar je mag jezelf troosten dat de kans erg groot is dat het dan dus ook in de andere lijnen zit :( , Alleen door de uitslagen openbaar te maken kun je dus een goede keus gaan maken in je reu/teef combinaties , En misschien in de toekomst geen dwerggen meer in je lijn (maar ja dit is voorlopig toekomst) |
Quote:
@ Martine: het formulier, welke je hier kan downloaden, is een geldig formulier evenals dat op de site van de N.V.T.W. en daarbij ga ik niet uit dat het om een mening gaat van 1 persoon. |
Quote:
|
Ik lees trouwens net dat dhr Kooistra zelf op het fokkersoverleg komt om wat te vertellen!!!
Dus iedereen hop naar het fokkersoverleg zou ik zo zeggen.!!!! En een ieder mag de uitslag natuurlijk op wolfdog.org van de daken schreeuewen.... wel of geen drager maakt niet uit :) Overigens de HD uitslagen gaat toch ook automatisch naar de rasverenigingen voor publicatie ? MIsschien iets voor op het fokkersoverleg om deze uitslagen duidelijker bv op de site te vermelden (eventueel het besloten deel) |
Quote:
En mogen we weer 1 jaar wachten op het volgende fokkersoverleg :rock_3, oh nee dat mag ik allemaal niet meer zegge :oops: want dat is weer te negatief en heeft te weinig lezerswaarde voor de lezers :roll:. |
En een ieder mag de uitslag natuurlijk op wolfdog.org van de daken schreeuewen.... wel of geen drager maakt niet uit :)
Dan wil ik hierbij melden dat Branca de new flame geen drager is van het gemuteerde gen. Nochtans is zij nauw verband met één van de geciteerde namen. Patrick |
Quote:
|
HD en ooguitslagen,moeten verplicht openbaar worden gemaakt door RV.doen ze dat niet,dan doet de Raad het zelf.Ze hebben paar weken geleden alle uitslagen van de SWH op de site gezet,omdat RV het niet deed.
Met HD en ooguitslagen is het trouwens veel belangrijker dat je ook uitslagen van familie weet,dan met de Dwergtest.Want je hebt vrij of drager,en het is dus alleen belangrijk dat je het weet van fokdieren. Gr. Christa |
Gefeliciteerd!!
Nu de webmasters even prikkelen om dit (na overleg van het bewijsje) op wolfdog te vermelden! Zoals al eerder gezegd maarkt verwantschap dus niet zoveel uit ;) , het is wel of niet vrij Quote:
|
Aangezien ik door de griep geveld was, lees ik nu pas alle reacties op dit topic.
Op het bloedafname formulier dat ik hier op wolfdog geplaatst heb, had ik bewust opgenomen dat de eigenaar toestemming geeft op het plaatsen van de test uitslagen. Ook ik vind het erg jammer dat de NVTW dit niet (net als de AVLS en de DH vereniging) in hun formulier opgenomen heeft. Want alleen door de publicatie van de testresultaten kan iedereen inzicht krijgen hoe dit gemuteerde gen in de populatie verspreid zit! En nu geeft een eigenaar in dat formulier alleen aan, dat deze info naar de secretaris van de NVTW gestuurd mag worden. Maar zoals Christa al schreef moeten HD uitslagen, uitslagen van oog onderzoeken etc voor leden en niet leden van een RV toegankelijk zijn. ( klik voor info van de RVBH hier) En hopelijk komt daar in de toekomst ook de verplichting van de uitslag van Dwerggroeitesten bij te staan! Aangezien tot op heden ook bv de HD uitslagen alleen in het clubblad van de NVTW vermeld worden, is deze info niet toegankelijk voor niet leden. Daarom heb ik vandaag het bestuur van de NVTW onderstaande brief gestuurd met het verzoek de uitslag van dwerggroei testen en uitslagen van andere gezondheidsonderzoeken via hun website openbaar te maken voor leden en niet leden. Ter info: Open brief aan bestuur NVTW Beste mensen, Van de op wolfdog participerende bestuursleden, zullen jullie allemaal wel al op de hoogte gesteld zijn, dat ik de validatie van Dwerggroei test daar in een aantal talen bekend gemaakt heb (en dit nog zal uitbreiden) Tevens heb ik daarbij een download naar algemeen bloedafname formulier geplaatst. (En heb daarbij aangegeven dat de NVTW wellicht een eigen formulier zou ontwikkelen). Vanwege de nare ontwikkelingen m.b.t. de bevalling van mijn hond en het geveld worden door griep, kwam ik er echter niet meer toe om ook jullie het voorlopige formulier toe te zenden. Zojuist las ik op jullie site het verheugende bericht dat er op het komende fokkersoverleg verder gesproken zal worden over de dwerggroeitest. En tevens dat jullie al een eigen bloedafname formulier ontwikkeld hadden. Ik vind het echter bijzonder jammer dat jullie inzenders van dit EDTZ bloed voor de dwerggroeitest alleen vragen, om toestemming te verlenen om de uitslag van de test door te sturen naar de secretaris van de NVTW. Bij zowel de AVLS als de DH vereniging als in mijn voorlopige formulier, wordt de inzenders gevraagd om toestemming te verlenen om de gegevens openbaar te maken. En mijns inziens hebben testen en het daar op ontwikkelen van beleid alleen nut als gegevens breed openbaar gepubliceerd worden en voor alle eigenaars en fokkers ter inzage zijn! Aangezien ik weet hoe omzichtig de NVTW met privacy gegevens omgaat (waardoor leden tot op heden bv ook nog geen contact met elkaar kunnen opnemen), vind ik het erg jammer dat jullie niet gelijk iets in het formulier hebben opgenomen mbt het openbaar maken van de test resultaten! Op jullie site is alleen terug te vinden: Met het invullen van dit verenigingsformulier word na de test niet alleen u op de hoogte gebracht, maar ook de secretaris van onze vereniging zodat alle testuitslagen van geteste dieren gebundeld kunnen worden op 1 centrale plek. Maar helaas wordt ook nergens vermeld, wat er dan met deze gebundelde gegevens gebeurt! Dus ik hoop van harte dat de NVTW in het formulier ook iets zal gaan opnemen m.b.t. het toestemming verlenen en het openbaar maken en delen van de onderzoeksresultaten! En wanneer dit publiceren van testresultaten ook feitelijk gebeurt, zal ik ook de link naar de bloedafname formulieren op wolfdog veranderen in de link naar het NVTW formulier. Bijgaand zend ik jullie ter info het bloedafname formulier van de AVLS, het concept formulier van dhr. Kooistra (gebaseerd op dat van de DH, wat nog aangepast moet worden) en het huidige formulier dat op wolfdog staat. Tenslotte verzoek ik hierbij officieel als lid de NVTW, om alle uitslagen van gezondheidsonderzoeken (HD, oogonderzoeken, dwerggroeitest etc.) voor leden en niet leden openbaar te maken op de site van de NVTW. Met vriendelijke groet, Mijke van Heyningen PS Inmiddels hebben Judith van de Wiel en ik ook al een TsW laten testen en beiden hebben wij toestemming verleend, dat de uitslag van de test openbaar wordt gemaakt ten einde deze erfelijke afwijking bij de Tsjechoslowaakse Wolfhond te kunnen bestrijden. En vanzelfsprekend ontvangen jullie dus ook binnenkort deze uitslagen. |
Quote:
|
Helemaal TOP dat Yara ook getest is! :cool3
Het berichtje van Patrick is inmiddels wat ondergesneeuwd in alle reacties. Daarom wil ik hier nu toch nog even mijn waardering uitspreken voor deze fokker! :) Want Patrick was nl. de eerste cooperatieve fokker die (op basis van mijn info hier op wolfdog) naar zijn eigen ervaringen keek en daarom daadwerkelijk wilde meewerken aan de validatie van de test!:ylsuper Op basis van zijn ervaringen besloten we het bloed van Branca te testen. Maar omdat Branca vrij was van het dwerggroei gen, kon de test met haar bloed dus niet gevalideerd worden.:| Maar Branca is, nu de test gevalideerd is, dus wel automatisch de eerste TsW met een certificaat dwerggroei vrij geworden! :) Patrick hierbij nogmaals bedankt voor al je inzet en medewerking en gefeliciteerd met de uitslag! |
Ook ik ga Denzel testen. Ik ga dit dus niet met het formulier van de NVTW doen. Ik ga dit met het formulier doen dat hier op het forum gelinkt is. Waarom? Omdat ik het niet eens ben met het feit dat mijn gegevens ALLEEN naar de secretaris gaan. Zoals Mijke al meldde in haar brief, vind ook ik dat "stiekeme" binnenskamers gedoe van de NVTW niet echt prettig (dit is mijn bewoording en dus niet dat van Mijke). Ik ga de test dus buiten de RV om doen zodat het openbaar is voor iedereen!
Het is belangrijk voor fokkers dat ze bij die gegevens kunnen, en niet alleen fokkers die aangesloten zijn bij de RV. Ik hoop dan ook dat de NVTW niet de zelfde fout gaat maken als bij de NVSWH. Deze gegevens horen openbaar te zijn net als HDuitslagen, Ooguitslagen (cataract en PRA). Ik hoop dan ook dat er bij de fokkersvergadering door de leden op aangedrongen wordt, dat het bestuur hierin open kaart gaat spelen. (kun je dit alvast op de agenda zetten Barry). Aangezien ik een grote opkomst verwacht bij de fokkersvergadering, is het waarschijnlijk al geen fokkersvergadering meer en kan er een officiele 2e ALV van gemaakt worden! Waardoor er ook besluiten genomen kunnen worden die direct door te voeren zijn, zonder eerst tot volgend jaar te moeten wachten op de volgende ALV! Ook zou ik graag willen weten in welke lijnen de dwerggroei al voorkomt. Er wordt hier gesproken over een aantal lijnen, maar niet welke lijnen het zijn. ook hierin open kaart spelen tijdens de vergadering zou fijn zijn. Groetjes Kim PS ook ik ga naar de fokkervergadering. Mits mijn tuin het toelaat (ben hard aan het werk om mijn hele tuin te vergroten, om te ploegen, kennel te verplaatsen enz.) |
Hoi Kim,
om iets te kunnen zeggen in welke lijnen het dwerggen voorkomt , moet je eerst nog wat meer honden testen! dus INVENTARISEREN :) ... maar als iedereen zo doorgaat hoeft dat niet meer door de NVTW gedaan te worden ;) VOORAL DOORGAAN met bloed insturen!!! En alle uitslagen publiceren op wolfdog.org... ze moeten het er maar gewoon bij gaan zetten. |
Quote:
En ik wil graag weten in welke lijn het al voorkomt. |
De test is gevalideerd, met het bloed van de moeder van de nederlandse dwerg waar Mijke het over heeft gehad in een van haar stukjes over dwerggroei. Dagaz Dille (?), de broer van deze hond is vrij (getest).
Dus in ieder geval in die lijn, maar ook in de chrop lijn... en daarmee kan het wat mij betreft wel in alle lijnen zitten :( De basis van de tsjech is nu eenmaal niet zo breed.... dus inventariseren is stapje nummer 2. Dus het heeft GEEN zin om de zarte piet toe te spelen aan bepaalde lijnen, maar door een hele simpele dna test is het nu dus mogelijk om ervoor te zorgen dat er geen dwergen meer geboren worden. En mogelijk in de toekomst alleen met vrije honden te fokken , als de verspreiding van dit gen dit toelaat... maar dit is helaas niet het enige waar op gelet moet worden bij het fokken. |
Quote:
Gaat mij er om dat als er bekend is dat het in bepaalde lijnen voorkomt en je heb toevallig een hond uit die lijn, dat de noodzaak van testen helemaal groot is. En deze lijnen dus zsm getest moeten worden. Groetjes Kim |
Quote:
Gewoon alles testen,want het zit er waarschijnlijk al net zo lang in als dat er duitse Herders werden gebruikt.Dus ga maar na,kan overal opduiken. Gr. Christa |
Quote:
En twee nakomelingen van Chrop werden inmiddels getest en waren dwerggroei vrij. Maar het zou niet een beetje, maar super dom zijn als we er van uit zouden gaan dat de verspreiding van het gemuteerde dwerggen binnen het TsW ras zich beperkt zou hebben tot 1 lijn! :rock_3 Quote:
Want pas na een grondige inventarisatie (en dat betekent dus: veel honden uit juist ook verschillende lijnen testen!), kun je pas enigzins wat gaan zeggen hoe het gen binnen het TsW ras verspreid zit. |
Lezen blijft moeilijk... maar ik heb het dus niet over jouw persoonlijk als ik het heb over : Dus het heeft GEEN zin om de zarte piet toe te spelen aan bepaalde lijnen. Gelukkig hoeft niemand zich persoonlijk aangesproken te voelen omdat de meeste lijnen toch door meerdere fokkers zijn gecreeerd :roll: En ik neem aan dat deze mensen niet bewust bezig zijn geweest om zoveel mogelijk honden te fokken die tenminste drager zijn van dit gen.
Net zoals mijn voorgangers en ikzelf al vermelden is dus de volgende stap inventariseren. Quote:
|
Omdat ik van een paar mensen van buiten Nederland de vraag kreeg hoe zij konden testen, nog even een kleine toelichting:
Idereen buiten Nederland kan ook het formulier bloedafname downloaden en gewoon bij zijn eigen dierenarts in dat land 4 ml EDTA bloed laten afnemen. Die dierenarts kan dan het bloed met de kopie van de stamboom naar het adres in Utrecht (Nederland) opsturen. :) |
Mooi zeg dat er blijkbaar zoveel Animo is voor de test :)
Hopelijk maakt iedereen de uitslag ook openbaar, net zoals de HD uitslagen!! |
Ik heb vandaag het certificaat ontvangen van de universiteit van Utrecht.
Zoals reeds vermeld is Branca vrij van dit gemuteerde gen. Patrick |
Gefeliciteerd!
|
Spijtig genoeg kan ik de pdf niet openen... (ik heb acrobat reader hoor).
Kan iemand mij het formulier op een andere manier doorsturen? Groetjes, Liesbeth |
@ Mijke: heb je een reactie ontvangen op je open brief aan het bestuur??
|
All times are GMT +2. The time now is 01:46. |